Perantau yang mengunjung

nuffnang ads

Tuesday 12 June 2012

Jenis Status Yang Dirasakan Tidak Perlu di FacebOok


Assalamualaikum pembaca sekalian...

Terlebih dahulu, sebelum saya meneruskan entri ini, ingin saya tegaskan perkara ini cuma merupakan pandangan peribadi saya berdasarkan permehatian saya yang serba kekurangan ini.
(Macam la org nak dengar sangat pandangan aku ni.lol)

Di alam maya , semua orang ada kebebasan bersuara.Antara platform yang jelas bagi insan yang ingin melontarkan suara adalah melalui medan "Whats in Your mind?"dekat Facebook. Amboi, mentang mentanglah dia tulis what in your mind..abis semua benda kita tulis. Yup! bagi saya ia tidak menjad masalah cuma ada beberapa jenis status yang dirasakan tidak perlu untuk ditaip seperti:

1)Jenis yang ntah ape2..
contoh paling jelas " Aku Lapar"
Mung lapar pergi la makan, buat ape tulis kat Fb..haha

2)Jenis Emosi...
contoh paling jelas "Aku benci kau", "Kau nak penampar" dan sewaktu dengannya..
Hoi, hoit.. perkataan "kau" tu umum.. kan tak pasal pasal hang yang kena benci kat orang , kalau berani bagi la nama terus contohnya "aku benci kau Damak!" baru la jelas...:)

3)Jenis Jiwang melampau
contoh paling jelas "Saya suka awak tapi saya ni pemalu.." OR "saya syg awk banyak2"
Menyampah I dibuatnya..apa daa.. cakap pemalu, status hampeh tak tahu malu... Yang syg si dia banyak2 tu ape ke hal.. Parents sendiri pom tak pernah ucap camtu..ish2

4)Jenis Fitnah dan Mengaibkan orang
contoh paling jelas "Untunglah Ramli dating pegang tangan dengan Rokiah semalam, ish maksiat"
Yang ni pun hampeh.. yang menulis tak siasat yang sebenarnya Ramli dengn Rokiah ni adik beradik, suka hati dia lah nak pegang tangan ke tak..Kalau pun betul maksiat nasihatkan la si Ramli ni, bukan sebarkan aib dia.. Lol.


Apepun, saya tidak menghalang untuk sesiapa pun menulis kerana hak kebebasan di tangan masing, jika setakat nak update status kenangan bersama sahabat2, berkongsi ilmu, bergurau senda dengan sahabat maka teruskanlah dan saya mintk sori kalau ada yang tersentap.. penulisan ini lebih kearah peringatan diri sendiri, saya bukan Mr All Perfect.

Sekian..

7 comments: