Friday 12 July 2013

Perbandingan Kejuruteraan Dan Teknologi Kejuruteraan

Assalamualaikum W.B.T

Post kali ini saya tujukan buat junior-junior yang bakal melanjutkan pelajaran dalam kejuruteraan mahupun teknologi kejuruteraan. Sememangnya bukan bertujuan merendah atau meninggikan perbezaan kedua-dua bidang ini, cuma mungkin boleh berkongsi pendapat mengenai kekeliruan yang timbul terhadap kedua-dua bidang ini. Saya kini sudah tamat belajar dan saya nampak Kelebihan Teknologi Kejuruteraan. (baca dekat link perkembangan terkini saya)

 Peringatan jugak, mungkin penulisan saya agak condong kearah Teknologi Kejuruteraan sebab bidang tersebut memang sedang saya ikuti sekarang ni. Secara simplenya, tiada perbezaan yang ketara antara kedua-dua bidang ini. Matapelajaran dan kaedah mengajar pun kadang-kadang hampir sama, bahkan kalau tengok nama course pun sikit perbezaan contohnya:

1) Ijazah Sarjana  Muda Kejuruteraan Mekanikal Automotif dengan Kepujian.
2) Ijazah Sarjana Muda Teknologi Kejuruteraan Mekanikal Automotif dengan Kepujian.
(Perbezaannya cuma perkataan Teknologi je  kan?)

Secara jujurnya, saya sendiri semasa memililh Teknologi Kejuruteraan disebabkan mungkin namanya agak gempak dan style haha.Tapi, bila masuk je belajar, banyak jgk perbezaan yang saya dapati melalui kedua-dua bidang ni yang sering diperkatakan contohnya:

1) Teknologi Kejuruteraan tak boleh jadi Engineer.
Yeah, hakikatnya pahit untuk saya telah pada awalnya." Mana boleh weh, aku nak jadi engineer, apasal tak boleh pulak" kata saya dalam hati haha. Memang la, sebab graduan daripada Teknolgi Kejuruteraan ini akan dikenali sbg "Technologist". Tapi, dekat Malaysia ni, setakat ni, semuanya dipanggil Engineer tak kiralah kejuruteraan ataupun teknologi kejuruteraan.

2) Teknologi Kejuruteraan=Praktikal dan Kejuruteraan= Teori
Yup, benar sekali, untuk teknologi kejuruteraan 60% markah adalah dari amali dan 40% lagi adalah teori. Berbeza pula dengan Kejuruteraan yang memperuntukkan 50% bagi kedua-dua amali dan teori.

3) Tahap kesukaran yang berbeza
Secara jujurnya, belajar di Teknologi Kejuruteraan lebih senang berbanding dengan Kejuruteraan disebabkan boleh cover dekat carry mark 60% bahagian amali berbanding Kejuruteraan yang full of theories. Tapi, ia mungkin boleh menjadi sukar terutamanya orang macam saya yang tidak beberapa minat dan pandai dalam mekanikal dan mesin haha.

4) Kemasukan bagi ke Kejuruteraan lebih ketat berbanding dengan Teknologi Kejuruteraan.
Nak masuk bidang Kejuruteraan memang agak sukar disebabkan ia melibatkan pembelajaran teori dan ramai yang menyimpulkan student dari Kejuruteraan lebih pandai dari Teknologi Kejuruteraan. Tapi, ianya sama saje sebab yang masuk Kejuruteraan Teknologi ni pun pointer agak gempak di Matrik cuma mungkin lebih berminat kearah praktikal atau mungkin tidak diberi pendedahan yang jelas mengenai perbezaan kedua-dua tersebut.(Isi secara random di UPU sebab tak tahu)

Penting untuk anda ketahui bahawa :

Jurutera menggunakan pengetahuan saintifik yang dibangunkan oleh para saintis dalam perancangan, mereka bentuk dan membina alat-alat teknikal dan sistem. Jurutera pemaju inovasi teknologi.

Teknologi kejuruteraan bekerja rapat dengan jurutera dalam menyelaraskan orang, bahan, dan jentera untuk mencapai matlamat khusus projek tertentu.

Ahli teknologi kejuruteraan sering bertanggungjawab bagi reka bentuk dan pembangunan.

Lantaran itu, bidang pendidikan kejuruteraan dan bidang teknologi kejuruteraan, tidak akan membawa perbezaan taraf, ia cuma membezakan jenis kerja. Graduan teknologi kejuruteraan boleh bekerja di bidang besar seperti industri, termasuk pembuatan, pembinaan, perindustrian, penyelenggaraan, dan pengurusan. Mereka boleh juga bekerja sebagai pengurus teknologi. Jawatan-jawatan yang layak kepada graduan teknologi kejuruteraan adalah seperti reka bentuk produk, ujian, pembangunan, pembangunan sistem, bidang kejuruteraan, operasi teknikal dan kawalan kualiti.

Dan perlu diketahui, siswazah dari program-program teknologi kejuruteraan sering diberi jawatan sebagai jurutera.

Secara umum, kerja-kerja teknologi kejuruteraan memberi tumpuan kepada praktikal prinsip-prinsip kejuruteraan, manakala kerja jurutera menekankan aspek-aspek teori matematik, prinsip-prinsip sains dan kejuruteraan.

Banyak lagi sebenarnya perbezaan cuma ia hanyalah perbezaan yang kecil dan untuk menerangkan semua perbezaan yang besar tersebut jelaslah bukan saya orangnya sebab saya sendiri pun masih berjinak-jinak dalam dunia Engineering ni. Bagi saya, apa yang kita dapat tu, bersyukur lah dengan seadaanya sebab perancangan Allah itu yang terbaik.

Gudluck, Wassalam.

p/s: saya dapati banyak info-info tambahan melalui komen dari pembaca. So, terima kasih untuk perkongsian. Bagi yang nak lebih jelas, rujuk komen-komen dibawah. Mohon juga anonymous yang mempunyai pengalaman dan kepakaran untuk membalas sebarang pertanyaan dari sahabat-sahabat bertanya.

208 comments:

  1. serius ke tak boleh jadi engineer kalau ambil teknologi kejuruteraan. baru tahu. kalau technologist tu macam mana ekk. keja kat mana. share sikit. terima kasihh :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. sape cakap teknologi kejuruteraan tak boleh jadi engineer ? .mcm ni la sekarang ade diploma kemahiran malaysia dan diploma kejuruteraan , same sahaja ,kalau dalam bidang elektrikal dua2 diploma ni diterima , dan disah kan oleh kerajaan . spe yg na jdi penyelia elektrik kne ade diploma , dalam syarat akta peraturan elektrik oleh suruhanjaya tenaga mane2 yg memiliki diploma atau lulusan setaraf diploma kejuruteraan pun dianggap boleh . so sape kate tak boleh jdi engineer teknologi kejuruteraan . dan sape kate diploma kejuruteraan dah jamin dapat keje ?hahah korang semua kene turun bawah balek hahaha . sbb tu untung dalam bidang kemahiran .

      Delete
    2. bole je jadi engineer dan bole register ngn BEM sbg jurutera teknologi...aku bru je register...tp x bole jd ir...klo dlm cerita elektrik x bole jd jurutera kompeten dan jurutera perkhidmatan...so telan ajela ape yg ade...nyesal gak amek kos ni tp apekan daya knowlage mase aplying kos ni amat terhad...pesannan kpd org lain go for engineering pure much better..

      Delete
    3. sebenarnye bukan tak bole jadi jurutera tapi tak bole jd ir sbb banyak ketaksamaan intipati subjek...so telan jela...kpd sesiapa yg ade plan nk go to ir lupakan teknologi kejuruteraan..

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. Hi , diploma teknologi kejuruteraan kimia boleh tak menjerumus ke bidang oil and gas ?

      Delete
  2. alhamdulillah , serba sedikit dpt la fhm mengenai kejuruteraan dan teknologi kejuruteraan ni . Excited sebenarnya bila search psl engineering ni lagi2 bila sy juga lepasan matrik yg akan mndaftar ke utem bulan sept ni.

    ReplyDelete
  3. bgus la..btw r.aqilah awk ambil tknologi atay kejuruteraan kt utem??

    ReplyDelete
  4. kejuruteraan elektrik (elektronik kuasa dan pemacu).

    ReplyDelete
  5. salam .
    sekadar berkongsi dengan pengalaman momoy
    diploma momoy amik dip. teknologi kejuruteraan awam
    kami banyak kerja2 praktikal. dalam kelas pun assignment byk praktikal dan report2
    malangnya 'teknologi kejuruteraan' itu tidak mendapat pengiktirafan. tak tahu la sekarang ni dah ok ke tak. sbb time tu batch momoy kira perintis la. dan ini IPTA ye. itu pun lepas 1 sem je lagi baru tahu.

    lepas habis diploma susah sikit nak dapat kerja sbb company semua mcm pelik dgn tittle 'teknologi kejuruteraan' tu. mereka nak pure engineering.

    bila sambung degree momoy amik bachelor civil engineering.
    lepas grade ok. cuma tak keje as civil engineer.

    momoy engineer dalam oil & gas/ petrochemical plant. more to mechanical.
    panjang cerita dia mcm mana boleh terjebak dalam o&g tu. tapi cert. study tu (civil) tak guna pun sbb civil and mecha O&G mana sama kan. so beranikan diri. itu saja.

    x tahu sekarang tek. kejuruteraan dah org pandang atau x.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq cik momoy untuk perkongsian, mungkin keadaan menyukarkan cik momoy disebabkan batch anda adalah perintis. Buat pengetahuan cik momoy dan para pembaca,memang benar bidang teknologi kejuruteraan masih baru tapi sekarang ini ianya diterima meluas dan mendapat galakan di Malaysia. IPTA2 seperti UTeM,UTHM,UNIMAP dan UMP turut mula mendasari bidang ini bahkan turut dijalankan IPTS seperti UNIKL. So, jangan risau, tugas kita belajar, dapatkan result yang cemerlang. InsyaAllah, rezeki ad pada Allah. :)

      Delete
    2. teknologi kejuruteraan asalnya dari unikl ,,,,ipta menirunya,,,,

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  6. Isi secara random di UPU sebab tak tahu...hehe thats me..tp itulah pilihan pertame..and tak menyesal pun..bersyukur lg ada..hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita mengalami peristiwa yang sama, tak perlu menyesal dan semoga semangat untuk belajar :)

      Delete
  7. "Teknologi Kejuruteraan tidak boleh jadi Engineer"- term ini perlu dikupas lebih terperinci.

    Mari sama-sama kita lihat program Engineering dahulu. Program Engineering di Malaysia diakreditasikan oleh Engineering Accreditation Council (EAC) di bawah Board of Engineers Malaysia (BEM). Graduan yang ingin menjadi Engineer perlu berada di bawah program yang diiktiraf oleh EAC di bawah Washington Accord. Maka graduan Engineering ini boleh melayakkan untuk mendaftar sebagai Engineer (permulaannya sebagai Graduate Engineer) di bawah Akta Pendaftaran Jurutera 1967, maka dengan itu akan mennggelarkan mereka sebagai Engineer. Dan setelah berpengalaman sekurangnya 3 tahun sebagai Engineer, bolehlah cuba untuk ke arah Professional Engineer (PE).

    Bagi program Engineering Technology pula, sehingga kini, belum ada suatu badan pun yang menaunginya. So, belum ada council yang mengakreditasinya kecuali Malaysian Qualification Agency (MQA). Oleh sebab itu buat masa sekarang ada pekhabaran yang mengatakan Engineeing Technology tidak boleh menjadi Engineer.

    Sama ada boleh memegang jawatan Engineer atau tidak, kadang-kadang bergantung kepada majikan juga. Jika mereka nak ambil, boleh saja kerja. Cuma yang persoalannya adalah mereka belum boleh untuk mendaftarkan diri sebagai Engineer di bawah Akta Pendaftaran Jurutera 1967. Itu saja.

    Walaubagaimanapun, kerajaan ada perancangan mereka sendiri. Jadi tidak perlu risau-risau sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah, terima kasih untuk perkongsian yang lebih mendalam dan detailed.

      Delete
    2. setuju dengan saudari , ade degree keje dgn majikan atau kilang kne daftar dengan suruhanjaya tenaga sebgai jurutera elektrik kompeten , baru digelar engineer ,kalau diploma daftar sebagai penyelia elektrik , baru betul , ini bile ade degree atau diploma sudah menganggap diri tu dah engineer , sbnrnya belum lgi ,

      Delete
  8. abis tu bro.takde harapan lah nak jadi engineer?...gaji technologist beza ke dengan engineer?

    ReplyDelete
  9. B.Tech.Engineering = Tidak diiktiraf Board of Engineer untuk jawatan Jurutera. Dalam sektor awam, tidak boleh lantik jawatan Jurutera.
    B.Engineering = Semua boleh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju dengan tuan,
      Syarat untuk memasuki ke perkhimatan awam sebagai jurutera
      ****Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan (Mekanikal) yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya;

      http://www.spa.gov.my/Portal/Deskripsi_Tugas/Ijazah/1215

      Delete
  10. Kita perlu buka mata lebih luas, menerima hakikat bahawa dunia sekarang dgn teknologi yg semakin maju dan canggih yg mana industri kejuruteraan kebanyakannya memerlukan lebih tenaga kepakaran teknikal. Kebanyakan syarikat lebih 'prefer' orang-orang berpengalaman serta mahir dalam mengendali dan mengaplikasikan teknologi. Saya adalah salah seorang graduan teknologi kejuruteraan, dan juga kini sebagai jurutera sebuah syarikat EMC multi-national. Hasil keberjayaan ini yg saya dapati ialah graduan kejuruteraan teknologi amat disukai oleh majikan kerana mereka keluar drpd universiti/institut pengajian tinggi dgn tersiap sedia (well-equipped) dgn ilmu teknikal. Apabila graduan teknologi kejuruteraan melangkah ke dalam bidang pekerjaan, majikan cuma perlu "plug and play" mereka ini tanpa perlu bersusah pyh mengeluarkan kos utk mengikuti kursus tertentu (sebagai contohnya kursus latihan mengendalikan mesin).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih untuk pencerahan yang melegakan ni :) At least tak de la down untuk kami study

      Delete
    2. Anonymous saya sokong 100%..walaupun sya hanya berkelulusan Diploma itu hakikat sebenar yang industri lebih gemarkan pelajar dari bidang Teknologi Kej. sbb dorg dah x perlu aja dri awal just "Plug and Play"

      Delete
    3. mmg banyak syaraikat2 industri lebih bukak peluang kpd graduan teknologi kejuruteraan~ mereka lebih diberi keutamaan krn kemahiran & pengalaman dlm skop kerja mereka~

      Delete
    4. Plug & Play.. I like that.. Saye pun B.Eng.Tech jugak.. Bidang HVAC&R.. Now working as Asst Manager - Facility Management (ACMV) in one of Malaysia's biggest property developer..

      One incident to highlight is, I managed to resolved issues yg even Ir. pun xboleh resolve in ACMV (Aircond).. Why? B'coz of my hands-on experiences..

      Thumbs up for B.Eng.Tech graduates!

      Delete
    5. Trima ksih utk pncerahan . Statement anda brjya mmbuat sya smgt utk blajar dlam bidang yg sya ambil yakni bachelor of eng tech (electrical)

      Delete
    6. Hi , saya nak tanya diploma teknologi kejuruteraan kimia boleh menjerumus ke bidang oil n gas tak ?

      Delete
  11. trima ksih untk pnjlasan tknologi kjurutraan..sy msih bru dlm bidg ni..hrap2, ada lgi info yg mnarik bknaan bidg ini untk mnaikn smgt untk study

    ReplyDelete
  12. trima ksih untk pnjlasan tknologi kjurutraan..sy msih bru dlm bidg ni..hrap2, ada lgi info yg mnarik bknaan bidg ini untk mnaikn smgt untk study

    ReplyDelete
    Replies
    1. No hal... selamat meneruskan pelajaran dengan penuh semangat

      Delete
  13. thanks for info.. mohon share dgn kawan2 saya. saya salah sorang graduate unikl bachelor of technology in medical electronic engineering. mmg sangat pedih dgn hakikat ini. even worse skrg ni syarikat2 besar tidak mengiktiraf graduan dari unikl. contohnya bidang saya radicare. tidak menerima , kerana tidak boleh mendaftar dgn pihak BEM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sya ditawarkan kos sama dgn awak, boleh sya tahu ape pandangan awak berkaitan dgn kos tersebut.. sya buntu dah ni

      Delete
  14. Sy grad kejuruteraan teknologi mekatronik...skrg dh jd engineer...n rate gji engineer...usah khuatir...yg pnting study je sungguh2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas sokongn.

      Delete
    2. Terima kasih atas sokongn.

      Delete
    3. ..saya amat bercita cita menjadi seorang jurutera...tapi saya agak keliru dgn pilihan saya antara politeknik ataupun GMI ..kerana dalam politeknik saya dpt bidang kejuruteraan mekanikal manakala dlm GMI saya teknologi perkakasan dan tuangan.mohon pencerahan dan pendapat untuk saya melanjutkan dimana.

      Delete
    4. Politeknik, kejuruteraan mekanikal.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
  15. Lembaga Jurutera Malaysia (Lembaga) adalah sebuah badan berkanun di bawah Kementerian Kerja Raya Malaysia yang bertanggungjawab menguatkuasaAkta Pendaftaran Jurutera 1967. Fungsi-fungsi utama Lembaga adalah mendaftar para Jurutera dan syarikat perunding kejuruteraan dan menentukan serta mengawal tata kelakuan serta etika profesion kejuruteraan.

    2. Sukacita dimaklumkan bahawa graduan-graduan atau sesiapa sahaja yang berkelayakan yang berhasrat bekerja sebagai jurutera atau menjalankan amalan kejuruteraan diwajibkan berdaftar dengan Lembaga Jurutera Malaysia. Menurut Seksyen 24A (1), Akta Pendaftaran Jurutera 1967 (Pindaan 2007) "Tiada seorangpun boleh mengambil bekerja mana-mana orang, pemilik tunggal, syarikat perkongsian atau syarikat pertubuhan perbadanan untuk menjalankan perkhidmatan kejuruteraan profesional, selain daripada jurutera berdaftar dan Amalan Kejuruteraan Perunding ".

    3. Mereka yang gagal mendaftar dengan Lembaga jika disabitkan kesalahan, boleh didenda tidak lebih daripada Ringgit Malaysia Lima Puluh Ribu Ringgit (RM 50,000.00) atau dipenjara tidak lebih daripada tiga tahun atau kedua-duanya sekali.

    4. Semua graduan wajib mematuhi peraturan dan akta kerajaan tersebut. Dimajukan borang pendaftaran dan maklumat lanjut berkaitan dengan pendaftaran tersebut

    ReplyDelete
    Replies
    1. "untuk menjalankan perkhidmatan kejuruteraan profesional"..kena faham dulu betul-betul..baca act or regulation tak sama macam baca surat khabar..salah dan silap harap maaf..sekadar memberi pendapat dan hujahan..

      Delete
  16. sebenarnye sape nk amik teknologi kejuruteraan senang dpt kerja x skrg ni???
    mohon penjelasan yg tepat.
    ^^

    ReplyDelete
  17. better ambik kejuruteraan

    ReplyDelete
  18. releksss ,,, saya blaja di uthm.. teknologi kejuruteraan awam,,,
    kita kena pk 4,5 tahun akan dtg,, bukan utk esok,,releks laa :-)

    ReplyDelete
  19. Alhamdulillah
    Sarjana Muda Sains Gunaan Teknologi Maritim di UMT dh dpt kelulusan
    Ktorang nnti boley attend short course untuk dptkan title Mar.Tech.
    Di mana, Mar.Tech lebih valuable dri Mar.Eng.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sye umt student. Maritime tech gak.lege bce komen brother ni

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  20. err saya baru nak register kat gmi ambil diploma in engineering technology(sepd).. according to gmi this course is new and malaysia masih kekurangan professional dalam bidang ini.
    So ada future ke tak course ni.. plan nak further lagi if dah habis diploma. risau jugak bila baca engine.tech ni tak de future. susah keje :(

    ReplyDelete
  21. saya nak tanya. kalau diploma kita ambil technology lepastu degree boleh sambung pure engineering ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. blh, dengan syarat course diploma tu ade kelulusan pengiktirafan dari MQA. check kat link bwh ni

      http://www.interactive.jpa.gov.my/webinteraktif/frmSenaraiPengiktirafanBaru.asp?cmbBidang=L0000%C2%A0%C2%A0UNDANG-UNDANG+/+LAW&cmbNegara=U04%C2%A0%C2%A0UK&cmbInstitusi=Any

      Delete
  22. Rasanye goverment da approve bidang technologist ni. Buktinya, MySET which stand for Malaysian Society for Engineering & Technology. Jadi graduate UniKL atau mne2 institusi y tawarkn engineering tech. x perlu risau sebab boleh bernaung bawah society ni tanpa perlu bernaung bawah BEM atau IEM. Rezeki terbentang luas. Kerja tu bergantung pada usaha. Rajin berusaha adalah kerjanya lepas tamat pengajian nanti. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. mohon anonymous baca komen saya yang di bawah. terimakasih. saya tersilap tekan semasa memberi komen. a'siff

      Delete
  23. saya bakal berdaftar di kolej mara kuala nerang for foundation sc and technology unikl programme 18 Mei ni. saya ada dengar yg MySet ni baru lagi. iaitu tahun ni baru ada batch yang pertama. Kiranya nanti diiktiraf jadi engineer ke? and kena nanti kena ambik pure engineering ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Panjang lebar kalau nak cerita untuk menjadi seorang professional engineer sebenarnya. Saya highlight di sini, jika ingin menjadi engineer yang berdaftar dengan BEM anda perlu lanjutkan pengajian lepas asasi dengan memilih Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan di pangkal program atau BEng (Bachelor of Engineering). Laluan anda akan lebih teratur tanpa perlu menjalani exam atau topup program Master Engineering. Kebanyakan program yang tidak diiktiraf BEM perlu ditambah dengan peperiksaan khas atau perlu melanjutkan pengajian ke peringkat Master, berbeza dengan graduan yang terus ditauliah sebagai Jurutera Siswazah (pelajar yg grad dengan BEng). Tapi harus diingat pelajar hanya layak ditauliah jika berdaftar dengan BEM atau IEM sahaja. Harap dapat membantu. =)

      Delete
  24. saya dapat tawaran ke matrikulasi dalam sains . dan dapat jugak tawaran ke uthm dalam diploma teknologi kejuruteraan awam. yang mane patut saye pilih . nak pendapat sikit .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Matrikulasi Sains Hayat atau Sains Fizikal? Saya juga pernah ditawarkan program matrikulasi satu ketika dahulu. Tapi saya pilih Diploma Kejuruteraan Mekanikal dari PIS. Kemudian saya melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah dalam bidang yang sama kerana ingin menjadi jurutera. Keputusan mane yang patut dipilih terletak dalam diri anda sendiri. Adakah anda telah jelas dengan matlamat kerjaya y diinginkan?. Jika masih ragu-ragu utk memilih kerjaya, pilihlah matrikulasi. Saya mempunyai rakan y hanya mendapat 3A dalam SPM. Dia mendapat peluang ke matrikulasi dua tahun iaitu PDT. Azam utk dia mengubah diri berjaya setelah skor CGPA 3.8 dan dapat melanjutkan pengajian MBBS utk menjadi seorang doktor. Masih belum terlambat utk istikharah. =)

      Delete
  25. assalamualaikum, saya lepasan spm saya mndapat diploma teknologi kejuruteraan mekanikal di UTHM. apa yg mmbuat saya risau adalah bilangan wanita yg belajar disana (betulkah ianya teralu sedikit) dan mampukah wanita untuk membuat kerja2 praktikal ? seterusnya, apakah peluang pekerjaan untuk bidang ini ? sekiranya wanita tidak sesuai dalam bidang ini, pada pendapat anda bidang kejuruteraan apakah yang anda rasa sesuai untuk wanita? sebab saya rasa jika wanita tidak sesuai dalam bidang ini lansung, saya masih, mempunyai masa untuk apply uitm kemasukan bulan November. insyaAllah. mohon penjelasan. terima kasih. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat sini saya jawab ringkas perbanyakkan Istiqarah. Tapi panjang lebarnye saya jawab soalan anda pada post ni :
      http://perjalanansipengembara.blogspot.com/2014/07/engineering-bukan-untuk-wanita.html

      Delete
  26. ni detail dari berita harian
    DASAR Sains dan Teknologi Kedua yang dilancarkan pada 2003 menyediakan rangka kerja untuk meningkatkan produktiviti dan mengekalkan pertumbuhan ekonomi negara yang menjurus kepada pengukuhan perkongsian pintar serta penjana sinergi antara agensi kerajaan, industri, universiti dan institusi penyelidikan.
    Dasar itu menggariskan tujuh strategi bagi memastikan pelaburan yang dibuat dalam bidang sains dan teknologi mencapai matlamat serta pulangan yang tinggi.
    Antara strategi digariskan termasuk memastikan penyebaran dan aplikasi teknologi secara meluas, selain menyumbang kepada peningkatan aktiviti penyelidikan dan pembangunan (R&D) yang didorong pasaran untuk membina serta meningkatkan kecekapan dan kepakaran dalam bidang teknologi baru.
    Dasar ini dengan jelas untuk mengurangkan kebergantungan terhadap modal insan asing dan teknologi yang dipinjam dari negara luar. Teknologi memainkan peranan penting dalam pembangunan negara ke arah mencapai status negara maju menjelang 2020.
    Penggunaan dan pembangunan teknologi mapan adalah aspek penting dalam meningkatkan produktiviti dan kualiti bagi semua sektor ekonomi termasuk pembuatan, pertanian, pembinaan serta perkhidmatan. Berikutan pembangunan negara yang pesat, keperluan modal insan dalam bidang teknikal terlatih semakin meningkat.
    Teknologis ialah istilah yang digunakan bagi graduan yang menerima pendidikan dan latihan bidang teknologi, antaranya teknologi pembuatan dan automotif. Namun ada juga teknologis yang bukan dalam bidang teknikal, contohnya bioteknologi dan teknologi agro-bio.


    ReplyDelete
  27. cont... Teknologi dapat didefinisikan sebagai ilmu berkaitan perindustrian dan sains gunaan yang mempunyai nilai ekonomi. Teknologis pula ialah individu yang menggunakan pengetahuan saintifik untuk penyelesaian masalah secara praktikal.
    Profesion teknologis boleh dilihat sebagai kerjaya yang terhasil daripada peningkatan pesat jumlah dan kepelbagaian bidang teknologi serta yang boleh diguna pakai dalam penyelesaian permasalahan berkaitan sains dan teknologi. Negara maju termasuk Amerika Syarikat, United Kingdom, Perancis, Jerman dan Korea mengiktiraf profesion kumpulan kerja ini walaupun dikenali dengan pelbagai nama lain.
    Terdapat pelbagai pengiktirafan antarabangsa yang boleh digunakan bagi program teknologi. Contohnya, penggunaan Washington Accord bagi program kejuruteraan, Sydney Accord bagi program teknologi kejuruteraan dan Seoul Accord bagi pengiktirafan program sains komputer dan teknologi maklumat. Model Inovasi Negara yang diperkenalkan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia (MOSTI) pada 2007 turut menyatakan keperluan kepakaran dalam bidang sains serta teknologi bagi menggerakkan ekonomi negara berprestasi tinggi. Oleh itu, MOSTI menggariskan bidang utama teknologi yang dibahagikan kepada sembilan domain, iaitu industri, kejuruteraan, kesihatan dan keselamatan, maklumat dan komunikasi, olahraga dan rekreasi, pengangkutan, rumah atau kediaman, sains gunaan serta tentera.
    Sehingga kini, lebih 90 program akademik berasaskan teknologi ditawarkan 16 institusi pengajian tinggi (IPT) awam (IPTA) termasuk yang bersifat teknikal seperti teknologi kejuruteraan dan bukan teknikal, contohnya teknologi kreatif. Jumlah ini tidak termasuk program yang ditawarkan IPT swasta. Berdasarkan statistik 2008 yang dikeluarkan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT), jumlah graduan bidang sains dan teknologi yang dihasilkan IPTA sejak 2002 hingga 2008 seramai 177,549 orang. Daripada jumlah itu, satu pertiga ialah graduan program kejuruteraan yang diiktiraf secara profesional oleh Lembaga Jurutera Malaysia (BEM). Selebihnya ialah graduan sains dan teknologi yang sangat memerlukan satu badan profesional dan lembaga akreditasi khusus untuk mengiktiraf program sains dan teknologi. Badan atau Lembaga yang bakal ditubuhkan ini akan seiring dengan perkembangan yang berlaku di peringkat antarabangsa, sekali gus memberikan ruang yang lebih fleksibel bagi graduan negara bersaing di pasaran global. MOSTI dengan kerjasama KPT merangka penubuhan sebuah badan pengiktirafan program teknologi yang dikenali sebagai Lembaga Teknologis Malaysia atau Malaysian Board of Technologist (MBOT). Tujuan penubuhan lembaga ini dilihat bagi mengakreditasi program bidang teknologi di samping mengawal selia dan menentukan pengiktirafan dan akreditasi program teknologi selaras dengan standard atau Accord antarabangsa termasuk The European Federation of National Engineering Associations (FEANI) dan Sydney Accord. MBOT juga berperanan memberikan status profesional kepada graduan dalam bidang teknologi seperti Lembaga Jurutera Malaysia yang memberikan status P.Eng (Professional Engineers) kepada graduan yang menyempurnakan latihan profesional mereka. Badan profesional ini juga akan memainkan peranan utama bagi mengiktiraf kerjaya teknologis termasuk menentukan hala tuju kerjaya dan mengawal selia mutu teknologis yang dihasilkan oleh negara. Hakikatnya, peranan MBOT secara keseluruhan mampu memperkasakan pendidikan teknikal dalam transformasi Politeknik, Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) dan pendidikan Teknikal serta Latihan Vokasional (TEVT). Sementara itu, penubuhan Rangkaian Universiti Teknikal Malaysia (MTUN) yang menawarkan program dan mengeluarkan graduan Teknologis Kejuruteraan berkemahiran tinggi turut menyokong usaha memperkasakan teknologi kejuruteraan sebagai program profesional.
    Perangkaan semasa menunjukkan daripada 100,000 jurutera dihasilkan negara, 80 peratus

    ReplyDelete
  28. cont.... menjalankan tugas Teknologis Kejuruteraan (hasil kajian Study on the Status and Future Direction of Engineering Technology in Malaysia - Abang Abdullah et. al 2009). Begitu juga kajian yang dijalankan KPT (2006) dan Universiti Kuala Lumpur (2009) menunjukkan 90 peratus majikan dalam sektor perindustrian memerlukan jurutera yang berasaskan aplikasi berbanding jurutera konvensional. Berdasarkan kepada cadangan kerangka MBOT, ia akan berfungsi sebagai dua mekanisme bagi tujuan akreditasi iaitu Engineering Technology Accrediation Council (ETAC) dan Skills Accreditation Council (SAC). Proses pengakreditasian bagi program pengajian peringkat sarjana muda dalam bidang Teknologi di IPT akan dikendalikan ETAC, manakala akreditasi bagi program latihan peringkat diploma dan diploma lanjutan dalam bidang kemahiran di Institusi Pendidikan Latihan Vokasional (TVET) pula dikendalikan SAC. Diharapkan penubuhan MBOT dapat direalisasikan dan seterusnya mampu memperkasakan teknologis kejuruteraan sebagai kerjaya profesional. Secara tidak langsung, ia menyumbang kepada penghasilan tenaga kerja mahir berpengetahuan, berdaya saing dan inovatif yang diperlukan untuk pembangunan negara mencapai status negara maju.

    ReplyDelete
  29. Salam.... mohon pencerahan tentang
    Programme : Bachelor of Engineering Technology (Hons.) in Manufacturing (Automotive)
    Programme : Bachelor of Engineering Technology (Hons.) in Mechanical (Automotive)
    Programme : Bachelor of Engineering Technology (Hons.) in Mechatronics (Automotive)

    Mana yg terbaik utk adik saya belajar dan abis belajar mudah dapat kerja.... TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam...sebenarnya course2 tersebut membuatkan saya dilema dahulu. Tapi sekarang saya sudah pilih Teknologi Automotif dan Alhamdulillah masih berbahagia dengan pilihan ini. Berbalik pada adik anda, jika dia lebih sukakan teori, yang pertama jadi pilihan tapi jika dia lebih sesuai dengan praktikal, teknologi Automotif lebih sesuai. Yg penting minat.

      Delete
  30. Assalam.. sy ditwarkan bachelor of chemical engineering tech in process kat unikl micet.... sy nak tanya adakah program ini mempunyai masa hadapan yg cerah dlm chemical industry di negara ini dan adakah program ini bleh ke oil&gas industry juga?? mohon pencerahan... thankz

    ReplyDelete
  31. Alhamdulillah ..terima ksh kepada semua yg bg maklumat..ke hulu ke hilr cr...nasib baik jumpa juga penerangan mcm ni.. kena pulun habes habesan lepas ni! rezeki d tgn ALLAH..inshaa Allah semua org ada bahagian masing masing yedakk?... #pray4gaza_pray4MH17

    ReplyDelete
  32. Salam. Saya baru mendapat tawaran ijazah sarjana muda kejuruteraan elektrik utem dan dlm masa yg sama saya mendapat tawaran ke ijazah sarjana muda kejuruteraan teknologi elektrikal unikl. Perbezaan amat sikit buat saya dilemma mana yg patut dipilih. Mohon pendapat mengenai isu ini. Hopefully anyone could help sbb dah kusut sangat dah ni. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Unikl- sumber kewangan yang senang diperolehi dari MARA. totally bumiputra akan dapat Kewangan dari MARA.. potongan pinjaman mudah even got 2.5 cgpa.

      Delete
  33. Sy faham mengenai kekusutan saudara, dalam hal ni, sy tak boleh decide, cuma mungkin boleh bg sedikit pandangan yang biasa sahaja, pada saya, kedua-dua course yang awak dapat tu memg hampir sama sahaja sebenarnya, cuma ia berbeza dari segi IPTA/IPTS, kalau anda tanya saya semestinya saya akan melebuhkan UTeM sbb sy belajar disini, tapi kalau anda tnya siswa dari UNIKL confrim mereka akan lebihkan UNIKL. Jd, istikharah banyak2 la ye :)

    ReplyDelete
  34. Saya bakal melangkah masuk ke UTHM dan akan bawa kos Ijazah Sarjana Muda Teknologi Kejuruteraan Awam (Pembinaan) dengan Kepujian. Saya amek course ni pun sebab nama dia gempak dan panjang haha. dan pilihan pertama saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. En muhammad haikal. Nak tanye, course yg u ambik ni okay tak? Adalah lebih ke praktikal atau teori? :)

      Delete
  35. Assalam, mendapat tawaran ijazah sarjana muda teknologi kejuruteraan elektrik kuasa industri. adakah kursus ini bagus dan berguna?

    ReplyDelete
  36. salam... sy tgh buntu nie...
    sy skrg bljr kos dip.teknologi kejuruteraan elektrik kuasa kt adtec shah alam...bru lg msok bln 7 hrtu..
    ad lect sy ckap kite org akan dpt Ao...
    tp ad lect yg ckp kiteorg xdpt sbb ikut st klo nk dpt AO kne ad PW dlu...
    pastu kiteorg bljr hnya dpt diploma tahap 4 dgn diploma mqa je...
    dia ckap kiteorg bljr cm buang masa... bljr silibus lgi ssah dr nk dpt sijil AO tp nk dpt sjil AO pown x bleyh... then klo nk jd engineer pown ssah..
    ape yg ptot sy wat...
    dlm kple otak pkir rse nk brhnti...
    mohon pncerahan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam, saya ada seorang kawan sekelas sekarang yang turut belajar di adtec Melaka sebelum menyambung pelajaran di UTeM.

      Pertama, jangan putus asa, teruskan perjuangan anda. Tentukan niat kembali belajar bukan semata nak dapatkan sijil tapi nak dapatkan ilmu.

      Ok, utuk persoalan anda, memang anda akn mengambil masa yang agak lama sedikit, namun, sijil yang bakal anda perolehi sah di perindustrian namun utk jawatan engineer hanya berkelulusan IJAZAH sahaja tak kiralah anda kelulusan diploma poli, diploma universiti sekalipun.

      Oleh itu, teruskan pengajian, sambung belajar degree dlm bidang Teknologi Kejuruteraan di UTeM, UMP, UNIMAP, UTHM atau UNIKL. InysaAllah ada tempat untuk anda dlm bidang ni. Selamat berjuang. Rezeki datang dari Allah bukannya dari sehelai sijil.

      Delete
  37. salam,terima kasih di atas perkongsian saudara.Saya baru sahaja melanjutkan pelajaran dalam ijazah di UNIMAP.Sekarang ni,saya dan kawan-kawan khuatir memikirkan hala tuju bidang kami ini iaitu,teknologi kejuruteraan yang masih belum jelas statusnya.Tetapi,dengan adanya penjelasan daripada anda semua ,sedikit sebanyak dapat meyakinkan kami semua tentang hala tuju bidang ini pada masa akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam... kita pernah mengalami rasa yang sama. Gembira dapat membantu. nanti share dgn sahabt2 lain

      Delete
    2. in shaa Allah..terima kasih ya..

      Delete
  38. assalamualaikum.....sy pemegang diploma kejuruteraan awam...sedang bekerja di sektor awam sebagai juruteknik awam (10 tahun) & baru di naikkan gred ke penolong jurutera (setahun)...last diploma sy thn 2009 di PUO...now...sy rasa sudah tiba masanyer sy sambung ke peringkat degree (dengan mengambil cuti belajar) ...perancangan sambung belajat tahun dpn...
    n target di PUO juga kerna program ijazah sarjana muda baru wujud disana...bidang yg bakal d pohon adalah teknologi kejuruteraan awam....

    persoalannya...sy berhasrat ingin mnjadi engineer patutkah sy teruskn hasrat sy utk amik teknologi kejuruteraan atau stay belajar dlm bidang kejuruteraan kerna selepas degree sy berhasrat sambung peringkat master.....amat2 perlukan pendapat kerna umur sy 35 tahun....

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. saya pun mahu memohon sama seperti saudara/saudari. inshaa allah. ada rezeki boleh jadi engineer atau technologist. :)

      Delete
  39. Teknologi kejuruteraan skrg kerajaan tgh merangka MBoT Malaysian board of technologies,jadi pljr tekno kej boleh lh daftar bila dah seesai penubuhanya.... jdi pljar teknologi kejuruteraan ada pengiktirafan akn dtg... skrg org pkecilkan tek kej,tapi in syas allah akn dtg, bidang ni lh yg dicari... mlysia bukan ngra mcipta,tapi proses industry kbnyakannya,jadi teknology kejuruteraan adalah platform yg bgus... pdang kehadapan....

    ReplyDelete
  40. Salam, saya pelajar dari uitm pulau pinang. Course elektrikal power(degree). Saya nak tahu, betul ke kalau student elektrikal power dr universiti susah untuk mendapat kerja kerana kami tidak ada sjil kemahiran dan lesen. Kesian kat kami, belajar dah la susah. Lepas belajar, susah nk dpt kerja pulak. Saya mohon pandangan dan cadangan dr org yang pakar utk arah tuju saya dan apa yang patut saya buat utk secure kan diri saya mendapat kerja. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kursus yang anda ambil di dalam kerajaan laku....di dalam swasta agak sukar sket..sbb swasta more to practical...xpe byk2 berdoa...insyallah ad jlnnye...

      Delete
    2. zaman sekarang semua nak praktikal.pape pun rezeki di mana2

      Delete
  41. Salam. .saya akan mendaftar dlm sarjana muda kej tek awam (pkdmtn bgunan). .mmg course nie x da masa dpn ke? Mohon pencerahan. .terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam saya juga akan mendaftar dalam kos degree tek kej awam (buiding services). Saya buntu nak terima ke tak. Afzal Azman dapat dimana ye.

      Delete
    2. wassalam. boleh tak kita saling berhubung untuk kongsi pendapat berkaitan bidang ni?

      Delete
  42. salam..sya baru shje mnerima twaran dlm sarjan muda kej tek mekanikal (loji) uthm...kos ni ade mse depan ke tidak?klau x bleh daftar mse blajar (jurutera siswazah)...boleh x daftar mse lpas grad?

    ReplyDelete
  43. kalau teknologi kejuruteraan kimia ngan kejuruteraan kimia ap perbezaan dy ekk?? tekno kjruteraan kimia x bleh keje kat oil n gas ke?? mohon pnjelasan..

    ReplyDelete
  44. Saya lepasan SPM 2014 ..mohon bantuan....antara Bidang Kejuruteraan Awam dan Kejuruteraan Mekanikal yang mana lebih baik dari prospek kerja

    ReplyDelete
  45. Boleh minta tolong sesiapa yg boleh terangkan sikit tentang Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik, Kejuruteraan Awam dan Kejuruteraan Mekanikal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya fresh graduate FTK (Fakulti Teknologi Kejuruteraan) di UTeM. Sekarang masih tidak dapat kerja....Betul org kata title IR sgt penting utk seorang jurutera yang bertauliah...tapi teknologi tidak akan dapat IR..So kerja pun susah

      Delete
  46. KAlo manufacturing engineering ? mcm byk cabang je ? hmmmm . blankk .

    ReplyDelete
  47. refer akta pendaftaran jurutera Pindaan 2015 di http://www.federalgazette.agc.gov.my/outputaktap/20150224_A1479_BM_A1479%20BM.pdf..cerita berkenaan engineering technologist

    ReplyDelete
  48. rasa berita baik untuk graduan engineering technology tue..

    ReplyDelete
  49. sy trime twaran unikl micet diploma in chemical technology(bioprocess).sy berhajat nak pergi lah sebab fikir dpt jd enginner.bila dah tgok ad prkataan technology kt blkg .sy peneng..dpt jd engineer ke tak ni?baru je plan nk jd ong engineer

    ReplyDelete
  50. Assalamualaikum.. abg khairul nizam? Saye ni pelajar lepasan spm.. saye dpt offer letter dri uniKl dlm chemical engineering technology polymer.. dan sye juga mohon upu dlm chemical engineering tech di uthm. Jdi mohon nasihat abg khairul.. best tak blaja chemical engineering ni? unikl tubnankomfem awal..sye ingt na tnggu upu dulum arhh..Cikgu kaunseling saye ckp skarang sektor pekerjaaan. Diorang lbih mahukan graduate yg technology. Jdi jgn la bimbang. Fikir further..

    ReplyDelete
  51. Assalamualaikum.. abg khairul nizam? Saye ni pelajar lepasan spm.. saye dpt offer letter dri uniKl dlm chemical engineering technology polymer.. dan sye juga mohon upu dlm chemical engineering tech di uthm. Jdi mohon nasihat abg khairul.. best tak blaja chemical engineering ni? unikl tubnankomfem awal..sye ingt na tnggu upu dulum arhh..Cikgu kaunseling saye ckp skarang sektor pekerjaaan. Diorang lbih mahukan graduate yg technology. Jdi jgn la bimbang. Fikir further..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, bila awak dah pilih chemical engineering tu bermaksud awak memang minat dalam bidang tersebut. Kalau tanya saya best atau tidak, sudah tentu saya ckp mekanikal best lagi sebb sy minat. Yess, teknologi punya graduate adalah rancangan jangka masa panjang kerajaan kerana itulah universiti MTUN ditubuhkan :)

      Delete
    2. SALAM..apa pdpt awk mengenai Diploma Teknologi Kejuruteraan (Telekomunikasi) ..

      Delete
    3. okey je... bole bekerja dgn syarikat telco yg bagus2

      Delete
  52. ..saya amat bercita cita menjadi seorang jurutera...tapi saya agak keliru dgn pilihan saya antara politeknik ataupun GMI ..kerana dalam politeknik saya dpt bidang kejuruteraan mekanikal manakala dlm GMI saya teknologi perkakasan dan tuangan.mohon pencerahan dan pendapat untuk saya melanjutkan dimana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teknologi Kejuruteraan = akan di klasifikasi sbgai Technologist

      Kejuruteraan = akan di klasifikasi sbgai Engineer


      so jawapan dh nampak kan ?

      Delete
  53. Salam , sy student lepasan diploma in electrical and electronic engineering di uitm dan berhasrat utk smbing degree di bmi - Bachelor of engineering(Hons) electrical. Sy confuse sama ade nak sambung degree under kerjaan or swasta. Dan ade yg berpendapat yg uniKL eng tak diiktirafkan lagi, betul ke? boleh bg pencerahan ? Terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk course yg mcm tu, better amik dari kerajaan, sebab diiktiraf BEM

      Delete
    2. memang benar, program2 engineering dari unikl belum dapat pengiktirafan dari BEM lagi... tapi kalau stakat mqa dan jpa tu ada lah...

      Delete
  54. Go for engineering technology..
    Kerana dirimu begitu berharga. Hahahah

    Kwn aku sijil teknologi kejuruteraan, dpt kerja pada tahun 2013.. Gaji dia? Sama mcm gaji graduate engineer. Itu baru sijil boh. Aku skg pon insyaallah bakal amik diploma of engineering technology. Tapi bidang networking lah.. Dan dlm silibus dia termasuk sekali sijil competen dari cisco. Yakni sijil professional yang melayakkan diri menjadi orang yg kompeten. Diiktiraf world wide.

    ReplyDelete
  55. Salam. Saya lepasan diploma elektrik UTeM. Saya dpat offer engineering tech in electrical dekat UniKL. So saya patut terima ke tidak ataupun stay je sambung degree dekat UTeM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan sambung di UTeM...Sya fresh graduate UTeM sampai sekarang tidak ada kerja lagi.......Graduate 2013....hummm

      Delete
  56. Salam. Antara civil eng dgn eng techno in telecommunication yang mana lebih bagus? saya risau kerana ramai yang mengatakan bahawa civil dah terlalu ramai jadi peluang amat tipis manakala eng tech in tele pula belum diiktirafkan oleh BEM . Saya risau ini akan menyukarkan lagi saya utk mendapat pekerjaan. Saya keliru yang mana perlu saya pilih. Saya mmg tidak boleh mengambil deg sbgi pure eng ke jika saya ada dip eng tech? Mohon pencerahan :) Terima kasih

    ReplyDelete
  57. Salam. Antara civil eng dgn eng techno in telecommunication yang mana lebih bagus? saya risau kerana ramai yang mengatakan bahawa civil dah terlalu ramai jadi peluang amat tipis manakala eng tech in tele pula belum diiktirafkan oleh BEM . Saya risau ini akan menyukarkan lagi saya utk mendapat pekerjaan. Saya keliru yang mana perlu saya pilih. Saya mmg tidak boleh mengambil deg sbgi pure eng ke jika saya ada dip eng tech? Mohon pencerahan :) Terima kasih

    ReplyDelete
  58. as salam mohon bantuan rakan2,,sy mendapat 2 tawaran satu dri politeknik premier kos diploma engineering elektronik(komunikasi) dan satu ladi dri ADTEC kos diploma teknologi kejuruteraan pengeluaran automotif..mohon pencerahan mna lgi ok..terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. beter amik poly...3 tahun tapipenuh dengan pengalaman teknikal..dalam pekerjaan nanti Degree no 2....first impress is about your experience JOB in engineering before :)

      Delete
  59. Salam.saye nak tanya mengenai dip teknologi kejuruteraan mikroelektronik..adakah bidang ini senang mendapat kerja.?? dan betul ke kos ni tak ramai wanita yg ambil.?? Risau pulak sebab saye akan daftar di adtect dlm kos ni.. aapa pendapat anda tentang kos nii sebab saye x banyak didedahkan mengenai kos nii.mohon penjelasan.. bantuan anda amat diperlukan.

    ReplyDelete
  60. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  61. Salam.Saya mendapat tawaran dari GMI di dalam bidang Engineering Technology ( Sustainable Energy & Power Distribution).Adakah bidang ini masih baru di Malaysia ?. Adakah senang mendapat pekerjaan ?..Saya ada membuat research di internet tapi seperti tiada banyak maklumat.Saya keliru samada menerima tawaran tersebut.

    ReplyDelete
  62. Salam.Saya mendapat tawaran dari GMI di dalam bidang Engineering Technology ( Sustainable Energy & Power Distribution).Adakah bidang ini masih baru di Malaysia ?. Adakah senang mendapat pekerjaan ?..Saya ada membuat research di internet tapi seperti tiada banyak maklumat.Saya keliru samada menerima tawaran tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam, untuk pengetahuan saudari, hampir semua kursus yang ditawarkan untuk teknologi kejuruteraan adalah baru. Berbalik kepada peluang pekerjaan bagi saya tiada masalah kerana penawaran course juga dibuat melalui survey industri juga. Solat Istikharah jika ada pilihan lain juga.

      Delete
  63. SY NK TNY BETTER DIPLOMA ENGINEERING TECHNOLOGY ELECTRICS ELECTRONIC DI UNIKL ATAU DIPLOMA UKUR BAHAN DI UITM? MOHON PENJELASAN TQ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Better awak...buka kedai Makan je...cari duit sendiri..SETEL :)

      Delete
  64. Saya baru dapat offer Bec of Engineering Technology in facilities maintanance engineering di UNIKL. Mohon pencerahan prospek kerjaya dan pengiktirafan

    ReplyDelete
  65. Saya baru dapat offer Bec of Engineering Technology in facilities maintanance engineering di UNIKL. Mohon pencerahan prospek kerjaya dan pengiktirafan

    ReplyDelete
  66. assalamualaikum, saya dapat tawaran degree TEKNOLOGI KEJURUTERAAN MEKANIKAL (KEPUJIAN) (PEMBANGUNAN PRODUK) di unimap. adakah prmpuan sesuai dgn course ni? dan prospek kerjaya apa ya?

    ReplyDelete
  67. Salam nak tanya kalau ambil ijazah sarjana muda sains pembinaan di utm agaknya apa peluang pekerjaan yg sy dpt lepas graduate nanti? Mohon penjelasan :)

    ReplyDelete
  68. salam nak tanya. saya baru je dapat tawaran degree tech kejuruteraan mekanikal ( teknologi automatif ) yang saya rasakan sama dengan course saudara. jadi saya nak tanya sebagai seorang perempuan apa benefit atau advantges yg ada dlm course ni. terima kasih

    ReplyDelete
  69. assalamualaikum. .sy dpt twrn kos tknologi kjuruteraan kimia (industri). .ini dh mnunjukkn yg kluar nnti as technologist. .tp bleh x tchnlogist ny dtrima msuk dlm oil n gas or seangkatan dgnnya? harap sudi membalas. .trima kasih

    ReplyDelete
  70. Assalamualaikum...

    Proses kimia industri (teknologi kej kimia) DEGREE....
    Boleh bagi pendapat ?????? Tq :)

    ReplyDelete
  71. Assalamualaikum , saya baru sahaja memasuki UNIMAP (Teknologi Kejuruteraan Pembangunan Produk) . Saya lepasan matrik dlm sains hayat . Kos saya banyak membabitk design and drawing . Jadi ia satu kesukaran buat saya memandangkan saya tak ambik lukisan kejuruteraan dan juga sains comp ketika di matrik dan sekolah . Apakah ada peluang kerja yg luas dlm bidang ini ? Contoh pekerjaan yg memerlukan graduan dlm bidang ini ? Harap dapat membantu . Terima kasih

    ReplyDelete
  72. Hello, Saya Puan Iman, A pemberi pinjaman pinjaman swasta yang menghulurkan peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Pinjaman kami kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada tahap 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman, jadi hubungi kami hari ini E-mel: (faithchristianloan@gmail.com) Telefon: 13239892531
    Maklumat peminjam: Nama penuh: _______________ Negeri: __________________ seks: ______________________ Umur: ______________________ Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______ Tempoh Pinjaman: ____________ Tujuan pinjaman: _____________ Nombor telefon: ________
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  73. Hello,
    Adakah anda memerlukan bantuan kewangan segera untuk tujuan peribadi atau untuk keperluan perniagaan anda? Berikut adalah beberapa berita baik untuk anda. Kami menawarkan pinjaman kepada individu atau syarikat-syarikat korporat pada kadar peratusan tahunan yang paling rendah.
    Hubungi kami hari ini untuk mendapatkan: -
    * Pinjaman Wang Keras
    * Pinjaman Perniagaan
    * Penyatuan Hutang Pinjaman
    * Pinjaman Peribadi
    * Pengembangan Pinjaman Perniagaan
    *Pinjaman pelajar
    * Pembangunan Pinjaman Pertanian
    ... Dan banyak lagi
    E-mel: ahmedakeem411@yahoo.in

    ReplyDelete
  74. ambil je bach tech sbb skrang da bleh daftar dengan BEM ( board engineer malaysia) kerajaan malaysia sudah iktiraf harap maklum

    ReplyDelete
    Replies
    1. so makna kata sarjana muda teknologi ni boleh jdi engineer jugak la?

      Delete
    2. Yup dah boleh daftar

      Delete
  75. Skrg, saya amik diploma dalam teknologi (civil eng). Agak2 uni apa yg perlu sya smbung . Ad idea tak? Tlg email di alep1995@gmail.com

    ReplyDelete
  76. Saya student unisza dah nak masuk sem 2 degree tek. kejuruteraan pembuatan (product design). Masalahnya saya ni 1st batch, jadi masihkah ada sinar utk kami? Hahah

    ReplyDelete
  77. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  78. dah thun last...pratikal vs teori? mna nk pilih? nk jdi pengajar atau RnD bleh la applied engineer ...itu skop untuk ij. kej.mekanikal...untuk ij.tek.kej.mekanikal(penyelengaraan tek.) ada major dlm bidang penyelengaraan bgunan dan kilang...lab bersepah...bdk kej lab diorg hri rabu 3 jam...lain smua hadap kuliah...dah dpt iktiraf MQA dua blan lepas sbb first grad thun lepas(kos baru)...dah ada lembaga MBOT( Malaysian board of technology), ada gelaran nnt Tech(sedang di usahakan)...so, fikir baik² dik...jgn nyesal...abg dri dip. kej. pembuatan tukar ke ij. muda tek. kej. mekanikal( tek. penyelengaraan)... best, mudah, puas hati, untung...agak² time interview kerja nnt dia nk org praktikal ke, nk org teori?

    ReplyDelete
  79. dah thun last...pratikal vs teori? mna nk pilih? nk jdi pengajar atau RnD bleh la applied engineer ...itu skop untuk ij. kej.mekanikal...untuk ij.tek.kej.mekanikal(penyelengaraan tek.) ada major dlm bidang penyelengaraan bgunan dan kilang...lab bersepah...bdk kej lab diorg hri rabu 3 jam...lain smua hadap kuliah...dah dpt iktiraf MQA dua blan lepas sbb first grad thun lepas(kos baru)...dah ada lembaga MBOT( Malaysian board of technology), ada gelaran nnt Tech(sedang di usahakan)...so, fikir baik² dik...jgn nyesal...abg dri dip. kej. pembuatan tukar ke ij. muda tek. kej. mekanikal( tek. penyelengaraan)... best, mudah, puas hati, untung...agak² time interview kerja nnt dia nk org praktikal ke, nk org teori?

    ReplyDelete
  80. NK Tanya serba sedikit ...Sya lepasan student dip teknologi kejuteraan elektrik ( domestic and industry)Dan mempuyai sijil PW4 .
    Sya dalam ragu2 dalam pemilihan sambung belajar dalam degree sama Ada nak pilih Unikl dalam degree technology electrical atau menungggu UPU...Yg mana lebih elok..??

    ReplyDelete
  81. Saya Husnah dan saya mengambil masa saya keluar untuk memberi keterangan Ibu Amanda kerana dia akhirnya menawarkan saya. sebuah
    Saya dan suami saya masuk ke hutang yang sangat besar dengan Bank dan kami mencari pinjaman dari syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semua datang ke sia-sia. sebaliknya mereka membawa kita ke dalam lebih banyak hutang meninggalkan kami bankrap sehingga saya datang di kenalan dengan Ibu Amanda, yang menawarkan pinjaman. Sekarang kita telah akhirnya menetap hutang kami dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang tersisa dari pinjaman. Anda boleh menghubungi dia hari ini untuk pinjaman apapun dan jumlah.
    Hubungi Ibu Amanda melalui salah satu email berikut. amandarichardssonloanfirm@gmail.com atau amandarichardson686@gmail.com atau anda boleh menghubungi saya melalui email saya untuk arahan lebih lanjut ikmahusnah@gmail.com

    ReplyDelete
  82. Asalamualaikum,... Nama saya azira. Saya seorang pelajar tahun 2 dlm eng.tech.. Selapas saya membaca comment2 di sini, banyk perkara baru dan kata2 semangat utk truskn dlm bidang eng. Tech. Justeru itu, ada x mana2 pihak yg ingin berkongsi pengalaman bekerja dlm bidang eng.tech, cara study especially masa buat practical dlm klas.. Sya berbesar hati ingin menjemput tuan utk dtg ke universiti sya Dan berkongsi dgn rkan2 yg Lain. Di uni. Sya menawarkan kursus dlm eng.tech electrical, energy and environment, manufacturing.. Seterusnya ada pharmaceutical , ocupational safety and helth, Dan infrastructure management..
    Boleh hubungi/ whatapps 017-6981684
    Dah email sya nurazira_othman@yahoo.com

    ReplyDelete
  83. Assalammualaikum . Sy student ikm mengambil kos Sijil Tek. Kej . Eletronik Telekomunikasi . bak kata en , sy pilih kos nie pun sebab nampak mcm "gempak" tanpa kaji selidik . Dan sy difahamkan kos nie mempunyai kerjaya yg agak malap(info dr kawan & guru sekolah men) . So , saya agak down lah sekarang . minta penjelasan tentang kerjaya dan peluang lanjut pelajaran kos nie ? Tq

    ReplyDelete
  84. Sy msih bntu dlm mmbuat plihan, smada tekno kej atau kej trus, sy skrgdi mtrikulasi, bkal tmat pd hjug april nnti

    ReplyDelete
  85. Sy msih bntu dlm mmbuat plihan, smada tekno kej atau kej trus, sy skrgdi mtrikulasi, bkal tmat pd hjug april nnti

    ReplyDelete
  86. Haii sya Aqim, sya belajar di Kolej Vokasional. Sya mengmbil Teknologi Elektrik. Apabila sya grad nnti sya akn mndpat Diploma Vokasional Malaysia. Soalan pertama sya, Apa pkerjaan yg sewajarnya sya dpt bila sya grad nnti mengikut kelulusan sya itu ? Soalan sya kedua, bolehkah sya terus mengambil Ijazah sarjana muda Teknologi kejuruteraan Selepas dapat Diploma Vokasional Malaysia tu ?? Harap dpat pencerahan

    ReplyDelete
  87. Hai...saya dapat tawaran dari GMI(sustainable energy and power distribution)....boleh bg pandangan tak tentang bidang ni?...

    ReplyDelete
  88. rilek derrr....ak dari utem....dh dpt mqa,tgh pratikal dkt cosultant environment,
    dah boleh daftar dgn BEM,pasni dgn Mbot....
    mintak pratikal pun dpt bnyk,antaranya volkswagen,top glove, project engineer dkt site,flextronic.....jdi xde masalah kalau amik engineering technology...
    pasni abis pratikal, nk cari cosultant mechanical kt johor bahru,ade sape2 nak offer x,haha...

    ReplyDelete
  89. salam.. sy pljr lpsn spm.. ikutkan minat.. more to science.. tp 2nd choice engineering lah.. sy ditawarkan course dip teknologi kejuruteraan kimia uthm.. dan matrikulasi sains.. skrg nih mmg nk pilih matriks.. tp pada masa yg sama nak jgk tahu.. apa kelebihan course dip teknologi kejuruteraan kimia? peluang kerja lps sy grad nnti ok ker? baik buruk course ni?.mohon pnjlsn.. tq

    ReplyDelete
  90. As'salam..sy nak tanya sedikit..saya pelajar rintis kolej vocational dalam bidang teknologi kejuruteraan mekanikal dan pembuatan (teknologi automotive)..sy mempunya diploma vocational malaysia bukannya diploma kemahiran malaysiamalaysia.. bagai mana sy ingin mencari kerja dlm bidang sy? Dan layak kah sy untuk register dlm BEM?
    Mohon sedikit pencerahan...TQ

    ReplyDelete
  91. assalam.. saya lepasan politeknik dan akan melanjutkn ijazah di UIA adakah saya mampu untuk memahami cara pembelajaran di sana? kerana di politeknik teori dan pratikal adalah seimbang tapi di UIA lebih mengutamakan Teori

    ReplyDelete
  92. Tuan Nyonya
    Terutama di seluruh dunia, Anda perlu pinjaman uang antar individu untuk mengatasi kesulitan keuangan akhirnya memecahkan kebuntuan diprovokasi oleh bank, oleh penolakan file aplikasi pinjaman Anda. Kami adalah jaringan ahli keuangan swasta mampu membuat pinjaman untuk jumlah yang Anda butuhkan dan dengan kondisi yang membuat hidup Anda lebih mudah. Kami dapat membantu Anda dalam bidang berikut:
    Keuangan *
    * Home Loan
    * Investasi Pinjaman
    * Auto Pinjaman
    * Konsolidasi hutang
    * Line of Credit
    * Kedua Mortgage
    * Akuisisi kreditan
    Anda terjebak, Bank dilarang dan Anda tidak mendapatkan manfaat dari bank atau Anda lebih baik memiliki sebuah proyek dan membutuhkan pembiayaan, kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, uang untuk berinvestasi pada bisnis. Sementara kami siap melayani anda untuk aplikasi pinjaman pribadi Anda dari € 500 sampai € 10 juta untuk masing-masing tertentu dapat membayar tingkat bunga 1,5%. Kami berada dalam posisi untuk memenuhi peminjam kami dalam waktu 12 jam sejak diterimanya permohonan mereka.
    Silahkan hubungi kami untuk lebih jelasnya;
    dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  93. PELUANG LAGI LAGI, ANDA A MAN PERNIAGAAN / WANITA, PEKERJA DALAM ORGANISASI, BEKERJA SENDIRI? Memerlukan pinjaman peribadi untuk perniagaan tanpa tekanan, Jika ya, hubungi kami hari ini, kami menawarkan pinjaman tahun baru pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, anda boleh memulakan tahun baru dengan senyuman di muka anda, keselamatan, kebahagiaan kami pelanggan adalah kekuatan kita. Jika anda berminat, mengisi borang permohonan pinjaman di bawah:
    Maklumat peminjam:

    Nama penuh: _______________
    Negara: __________________
    Seks: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
    Tempoh Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nombor telefon bimbit: ________

    Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel: gloryloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  94. Halo, aku Joy Wilson, pemberi pinjaman kredit swasta, yang Anda dalam utang? Anda membutuhkan dorongan keuangan? Saya sah terdaftar dan disetujui untuk mengontrol lembaga keuangan. Aku memberikan pinjaman untuk lokal dan internasional untuk semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat membayar kembali pinjaman, pada tingkat 2%. Aku memberikan pinjaman melalui transfer rekening atau cek bank juga mendukung. Tidak memerlukan banyak dokumen. Jika Anda ingin mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman reputasi kami.
    Anda dapat menghubungi kami melalui Email: joywilsonloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  95. assalam semua..sy dari lpsan IKM dalam sijil kejuruteraan elektrik kuasa /st pje. dan skrg sedang myambung pljaran dalam diploma kejuruteran elektrik di politeknik (last sem).....nk tnye pasaran kerja tahun 2016 dan akan dtg nie memrlukan dgree or pje a4 ke ats? pening memikirkan nk smbg mne??

    ReplyDelete
  96. Assalamualaikum , saya baru accept kos Tek.Kej.Awam(Alam sekitar) di uthm dan masih ragu ragu tentang bidang ni . Ramai kawan kawan suruh saya buat surat tukar ke kos pure awam . Patutkah saya teruskan dgn bidang yang saya dapat ni ? Apa pendapat korang ?

    ReplyDelete
  97. Bergantung pada korang jugak . If korang more to theory then go for pure . If not go for technology . But being a technology engineering student is physically tiring due to the fact that it focuses more on hands-on rather than theory . But it is fun trust me . If anyone of you read this comment and happen to be in any technology related course , dont freak out . It's worth it. Bila lagi korang nak dpt chance nak buat wiring , wielding , nak buat PLC and all the stuff that is in the technology syllabus . Plus , nak kerja nanti , benda ni jugak la yg korang nak kena hadap hari2 . Hahaha . Anyway , it depends on you . Im just giving you my thoughts on it . Goodluck guys .

    ReplyDelete
  98. Halo,
    Saya Nurliana Novi saya ingin berbagi karya Allah yang baik dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi buruk di beberapa negara.
     Saat ini saya tinggal di jakarta di Indonesia. Saya seorang Janda dengan empat anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan pada bulan Juli 2016 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya
    Saya adalah korban dari penipuan pemberi pinjaman 4-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan bahwa teman-teman saya menjelaskan situasi saya dan kemudian memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN reliabl.
    Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan internet di sini, tapi mereka masih sangat nyata di perusahaan pinjaman palsu.
     Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN Rp500.000.000 sangat mudah dalam waktu 24 jam yang saya diterapkan, jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON PINJAMAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda, silakan hubungi ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN. menghubungi mereka melalui email:. (elinajohnson22@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete
  99. Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

    ReplyDelete
  100. saya baru lepas habis dip dalam diploma mechanical engineering under poli premier.. so ingat nak buat pjj, sbb nak kerja sambil belajar.. boleh tak kalau nak minta pandangan,pjj oke ke kalau sambung degree dalam engineering ni?

    ReplyDelete
  101. Salam, saya tak lama lagi akan menamatkan pelajaran dalam Diploma Kejuruteraan Perkhidmatan Bangunan, saya berhasrat untuk melanjutkan pelajaran dalam degree course yg sama iaitu Sarjana Muda Teknologi Kejuruteraan Awan (Perkhidmatan Bangunan) di UTHM..disini saya ingin pencerahan menginai course tersebut. Ada sesiapa yang belajar course ni tak dekat UTHM? Mohon kongsikan pengalaman dan kerja apa yang bakal ditawarkan bagi kelulusan course ini? Terima kasih :)

    ReplyDelete
  102. Hai..
    saya nak tnya apa perbezaan diploma industrial electronic dengan diploma teknologi kejuruteraan

    ReplyDelete
  103. Saya mahu semua orang untuk membaca mesej ini dengan teliti. Saya amat gembira untuk membuat kesaksian bagaimana saya mendapat pinjaman saya pemberi pinjaman kredit legit, saya telah menderita di tangan pemiutang internet palsu di laman web tertentu, saya telah digunakan di beberapa syarikat pinjaman di sini dan semua yang mereka lakukan adalah bertanya kepada saya untuk pembayaran dan selepas pembayaran, saya tidak akan mendapatkan pinjaman daripada mereka, mereka adalah orang-orang palsu dari England dan juga India. Saya dalam kesakitan kerana hutang saya, dan saya dibayar pembayaran lain untuk mendapatkan pinjaman untuk membuat saya hutang lebih besar. Saya gembira apabila rakan saya memberitahu saya bahawa dia mendapat pinjaman daripada internet, dia adalah orang yang memberitahu tentang Nicole Morgan daripada LOAN FIRM NICOLE MORGAN, dan saya memohon untuk pinjaman sebanyak 800 juta, saya mengikuti semua prosedur, Saya berfikir bahawa saya tidak akan mendapatkan pinjaman, tetapi saya amat gembira apabila pinjaman saya diluluskan dan dihantar terus ke dalam akaun bank saya dalam masa 2 hari menyapu. Saya telah membayar semua hutang saya sekarang dan saya mendapat kewangan yang stabil kerana saya menulis mesej ini. Jadi jika mana-mana anda berada di sini untuk memohon pinjaman, anda perlu menghubungi Nicole Morgan di e-mel beliau, mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman pinjaman sebenar, yang lain adalah palsu. Hanya ikut semua prosedur dalam Nicole Morgan dan saya memberi jaminan kepada anda bahawa anda akan mendapat pinjaman, bijak supaya anda tidak akan kehilangan wang seperti saya, hubungan ibu Nicole Morgan jika anda benar-benar memerlukan pinjaman nicolemorganloan@gmail.com
    hubungi saya dan juga supaya saya boleh memberi maklumat lanjut dan guardiance hadijaboften2@gmail.com
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  104. baru Pinjaman Tawaran!
    Ia adalah satu peluang baru lagi, adakah anda dari segi kewangan ke bawah? adalah perniagaan anda menangis untuk kebangkitan semula kewangan, telah anda mendapatkan pinjaman di bank dan tangan pemberi pinjaman yang salah dan anda di mana menolak? mencari tiada lagi, Kami adalah pemberi pinjaman yang boleh dipercayai dan kami memulakan program pinjaman ini untuk membasmi kemiskinan dan mewujudkan peluang untuk keistimewaan yang kurang untuk membolehkan mereka menubuhkan sendiri dan memulihkan perniagaan mereka. untuk maklumat lanjut, anda boleh menghubungi kami melalui e-mel: gloryloanfirm@gmail.com dan mengisi borang di bawah.

    PEMINJAM'S DATA.
    1) Nama Penuh: ......... 2) Negara: ...... 3) Alamat: ......... 4) Jenis Kelamin: ..................
    5) Status Perkahwinan: ... ..... 6) Pekerjaan: .......... Number 7) Telefon: ........................... 8) Pada masa ini kedudukan di tempat kerja: .... ............ 9) Monthlyincome ...... ...................
    10) Pinjaman Tempoh: ............... 11) Tujuan Pinjaman: ............... 12) Agama: ............
    13) Tarikh lahir: ........................

    sila memohon syarikat yang sah, kejayaan anda adalah matlamat kami.

    ReplyDelete
  105. yg mana jadi pilihan Diploma Kejuruteraan Mekanikal (Automotif) di poly @ Diploma Teknologi Kejuruteraan Automotif di KKTM? Mohon pencerahan....

    ReplyDelete
  106. http://www.ump.edu.my/sayangump/index.php?userid=FA16018

    ReplyDelete
  107. Halo
    CABOT FINANCIAL VENTURES-nya adalah Anda yang membutuhkan pinjaman? 18 tahun ke atas, menurut Anda, "SEJARAH KREDIT" Anda cukup sehat untuk membantu kecakapan finansial payback Anda jika "YA" maka Anda memenuhi syarat untuk mengajukan pinjaman kami sebagai jaminan Anda dari krisis keuangan itu yang pernah kami inginkan dengan APR {1,4%} Jadi cepatlah dan terapkan untuk memenuhi kebutuhan finansial itu, promosikan bisnis stagnan, investasi di Hi-tech, memulai Usaha Kecil dan Menengah (UKM), untuk lebih jelasnya hubungi kami via gmail perusahaan: {cabotfinancialventure@gmail.com}

    ReplyDelete
  108. As'salam saya pelajar lepasan spm dan saya dapat tawaran kejuruteraan mikroelektronik. Saya nak tanya bidang ni peluang pekerjaan dia luas tak ? Family saya kata bidang ni tak sesuai dengan perempuan and tak banyak peluang pekerjaan , betul ke ? Saya tak dapat kepujian bahasa inggeris dan kimia dan tiada subjek biologi semasa spm. Apa patut saya buat ? Patutkah saya lepaskannya ? Layak ke saya ambil ?

    ReplyDelete
  109. Sesiapa yang ada persoalan mengenai BEM,IEM,IR dan berkaitan Engineering and Trchnologiest...boleh wasap no saya ye...untuk pencerahan.....

    ReplyDelete
  110. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  111. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  112. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  113. Assalamualaikum , sya pelajar B.Eng.Tech . Sya nak tnya , adakah bidang sebagai technologist benar2 wujud dan dprlkan d negara kita ? Mohon pncerahan para graduan bidang yg sma sprti sya . Skian trima ksih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, berdasarkan pengalaman sebagai graduan teknologis, peluang pekerjaan sangat luas, jangan risau bahkan anda akan rasa beruntung bergerlar pelajar teknologis

      Delete
    2. sbnrnye bidang ini telah lama wujud tetapi telah di isi oleh jurutera yg diakui BEM senang cite. jadi dari semasa ke semasa telah bnyk perubahan dan syarikat besar pun sudah mulai terima BET ni antara syrikat tu TNB sndiri.teknogolis pun telah mempunyai laluan halatuju sebagai seorang professional dgn gelaran professional technologist atau TS.

      walaupon sehingga kini keupayaan untuk pergi jauh masih memihak B eng dan kalau tnye saya pon saya masih akan ckp go to B eng..tp nk uat mcm mne dh join pon BET,cam sy dh grad lame pon. tp x bererti BET xkn maju. MBOT dh diwujudkan jd dari masa ke semasa BET akn dipandang tiggi satu ari nnti.tidak juga bermaksud merendah B eng tp bile sumua sudah lengkap engineer dan technologist akn bkerja bersama as a team.dan klo ikut perancangan BEM pon BET bole convert as GE bile fullfill the requirement same juga B eng bole jadi Graduate Technologist dlm MBOT after fulfill the requirement.

      Delete
  114. Assalam saya ada ambik couse diploma teknologi kejuruteraan gas , yg mmg berminat nk jadi engineer . klau saya teruskan pengajian saya ke degree boleh kah saya jadi engineer ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. jadi enginer x kesah dgre ape pon sbb dh ade slot utk eng tech dlm BEM...tp klo bole dan nk cpt beter go dgree pure enginering after diploma nnti...grad trus dpt GE 3 taun bole aply ir..mcm sy ir penting utk melayakan jd competent enginer dan service enginer cert by ST...my 20 sen opinion.

      Delete
  115. Assalam. Saye mohon utk sambung degree tech kejuruteraan awam. Tpi ramai kwn2 saye yg ckp kos ni kurang popular and susah dpt kerje bile dh grad nnti. Saye harap sesiape boleh tolong bagi pencerahan.

    ReplyDelete
  116. Assalam..saya nak tanya..kalau saya mintk teknologi kejuruteraan elektrik..adakah saya masih dpt menjadi pensyarah atau cikgu men fizik??ad beza ka dengan kejuruteraan eletrik???

    ReplyDelete
    Replies
    1. teknik pembelajaran dan penekanan dia berbeza...contoh mcm main bola sepak sorang jd striker sorng jd keeper..engineering technologi ibarat keeper langkah x panjang...beter jd striker bole main keliling padang tp main guna kaki, keper langkah x panjang tp bole main guna kaki n tangan..means eng tech hands on aplication..

      Delete
  117. Assalam..saya nak tanya..kalau saya mintk teknologi kejuruteraan elektrik..adakah saya masih dpt menjadi pensyarah atau cikgu men fizik??ad beza ka dengan kejuruteraan eletrik???

    ReplyDelete
  118. Salam..saya dapat kos teknologi pembuatan farmaseutikal..nak tanya course ni mudah tak nk dapatkan kerja??

    ReplyDelete
  119. bolehkah graduan diploma teknologi kejuruteraan apply degree kejuruteraan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh .. Janji ikuti syarat requirements university.. sbb saya dari diploma technology

      Delete
  120. ANDA MEMILIKI PENAWARAN PINJAMAN URGENT APLIKAT SEKARANG.
         (Franklinsloans37@gmail.com)

    Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan? pinjaman peribadi, pinjaman rumah, kereta
    pinjaman, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tidak bercagar, usaha
    modal, dsb .. Atau adakah anda telah menolak pinjaman oleh bank atau a
    institusi kewangan untuk sebarang sebab. Kami adalah pemberi pinjaman swasta, pinjaman
    kepada perniagaan dan individu dalam kadar faedah rendah dan berpatutan
    Kadar faedah 4%. jika Berminat dengan pinjaman? Hubungi kami hari ini di
    (Franklinsloans37@gmail.com) dan dapatkan pinjaman anda hari ini.
    Adakah anda memerlukan pinjaman segera atau bantuan kewangan lain?

    Kami menawarkan semua jenis pinjaman pada kadar dua peratus (4%). e-mel kami sekarang
    melalui: Franklinsloans37@gmail.com dengan maklumat berikut

    nama penuh
    tarikh lahir::
    negara:
    pekerjaan:
    jumlah pinjaman:
    tempoh pinjaman:
    tujuan pinjaman:
    pendapatan bulanan:

    E-mel kepada kami sekarang melalui (Franklinsloans37@gmail.com)
    WhatsApp: +19292227880
    Salam
    Mr.Williams Henry Franklin.
    Ketua Pengiklan
    WILLIAMS LOANS LTD.ssdds

    ReplyDelete
  121. sya ditawarkan kos bachelor of engineering technology medical electronic kt Unikl, pada pandangan korang.. sy patut teruskan atau tidak? @ sy perlu tukar kos yg pure engineering .. sesiapa alumni dri Unikl mohon pencerahan dan pendedahan.. sy perlu mendaftar pada bulan January 2019 .. tq

    ReplyDelete
  122. Peminjam dan Gadai Janji Laut Terhad Untuk Jumlah Pinjaman Kecil dan Besar Pada kadar faedah 2%.

    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan atau membayar bil anda ?, Kami menawarkan semua jenis pinjaman, pinjaman swasta,
      pinjaman komersial dan peribadi dengan kadar faedah yang sangat rendah serendah 2% dalam satu tahun hingga 30 tahun tempoh pembayaran balik di mana sahaja di dunia. Kami menawarkan pinjaman dari 1000 kepada apa-apa amaun yang anda minta, hubungi kami hari ini E-mel;

    oceanfmortgages@gmail.com
    imalejohnny@gmail.com
    oceanfmortgages@gmail.com
    +1 518 502 5732

    ReplyDelete
  123. Khairul nizam nak mintak no phone boleh x?? Nak tanya dan sembang sikit pasal kejuruteraan teknologi nii 😇

    ReplyDelete
  124. Halo,
     Saya Puan Elina Johnson, ELINA JOHNSON LOAN FIRM, di sini datang pinjaman asli yang akan mengubah hidup anda menjadi yang lebih baik, sebuah syarikat pinjaman pinjaman, Diberikan dan Berlesen untuk menawarkan pinjaman kepada individu, syarikat swasta dan orang yang memerlukan bantuan kewangan dalam tahap keuntungan yang rendah sebanyak 2%.

    Saya Puan Elina Johnson, akan memberikan yang terbaik kepada penghormatan kami kepada semua pemohon yang sah. Anda tidak akan kecewa dengan saya dalam urusan perniagaan ini kerana syarikat itu akan memastikan pinjaman anda sampai kepada anda, ia tidak juga berakhir di sana, kami mempunyai pasukan expatrate yang memahami undang-undang melabur, mereka akan membantu anda, memberi anda petua yang akan menguruskan pelaburan anda yang anda melabur pinjaman anda, jadi anda tidak akan bangkrut lagi dalam hidup anda dan tawaran hebat ini datang dengan pinjaman anda, Hubungi kami hari ini melalui e-mel elinajohnson22@gmail.com

    Perkhidmatan kami termasuk yang berikut:

    * Pinjaman peribadi
    * Pinjaman Bercagar
    * Pinjaman tidak berpagar
    * Hasil pinjaman
    * Latihan Pinjaman
    * Pinjaman ikrar pinjaman
    * Bayaran pinjaman
    * Pinjaman pelajar
    * Pinjaman Komersial
    * Pinjaman Auto
    * Resolusi Pinjaman
    * Pinjaman Pembangunan
    * Pinjaman pinjaman Jabatan
    * Pinjaman Perniagaan
    * Pinjaman pendidikan
    * Pelantikan patah

    Sila isi borang permohonan pinjaman di bawah dan kembalikan kepada kami untuk memberi kami lebih baik melalui e-mel:
    elinajohnson22@gmail.com


    DATA PEMOHON

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Nyatakan:
    5) Jantina:
    6) Status Perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor Telefon:
    9) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
    12) Tempoh Pinjaman:
    13) Tujuan Pinjaman:
    14) Agama:
    15) Pernahkah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh lahir:
    terima kasih,
    Puan Elina Johnson (elinajohnson22@gmail.com)

    ReplyDelete
  125. Salam bro, dapat kerje ke belom tu

    ReplyDelete
  126. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  127. Pada masa ini, kami menawarkan skim pinjaman EASY and FAST pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2% dengan kad pengenalan yang sah dan sesuai untuk pengesahan.
    Anda boleh mengemukakan permohonan pinjaman anda untuk apa-apa jumlah pinjaman yang diperlukan.
    Kami menawarkan pinjaman dari $ 5,000.00 USD Min. $ 100,000.00 USD Maks.
    Kami mempunyai kredit jangka panjang maksimum lima (5) hingga lima puluh (50) tahun.
    Kami memberi pinjaman seperti berikut: pinjaman projek, pinjaman pembiayaan semula, pinjaman pelaburan komersial, pinjaman kereta atau kenderaan, pinjaman pelajar, penyatuan hutang,
    pinjaman rumah, pinjaman peribadi, pinjaman perjalanan dan percutian, pinjaman tahun baru dan natal.
    Syarikat kami juga memerlukan seseorang yang boleh menjadi wakil syarikat kami di negara anda.
    Hubungi pejabat CROWN TRUST COMPANY LOAN KEWANGAN melalui e-mel: crowntrustfinancialloanfirm@gmail.com
    Hantar permintaan respons segera anda kepada: crowntrustfinancialloanfirm@gmail.com

    Terima kasih atas sokongan anda!
    Kejayaan anda bermula dengan kami: JEFFEREY FRANK!
    PENGARAH KERETA TANAH PINJAMAN KEWANGAN!
    E-mel: crowntrustfinancialloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  128. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  129. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya mendapat pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami lender online yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman, saya telah memerlukan pinjaman selama 3 tahun terakhir untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya ke sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan kawan-kawan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk berlari, sehinggalah satu hari setia bahawa kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang diproses dan diluluskan dan dalam masa 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan menyayangi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete
  130. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663
    Telephone..Number:[+60]1123759663
    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  131. Asalamualaikum nak mintak pendapat, patutkah saya menukar course dari mechanical engineering kepada course lain tapi tetap engineering..ataupun saya perlu teruskan saja dalam course mechanical..

    ReplyDelete