Perantau yang mengunjung

Thursday, 22 December 2011

Hangus Begitu sahaja (mungkin ada hikmahnya...)

Tajuk bagi entry kali ini menceritakan sisi kehidupan aku sebagai pengembara dalam kehidupan.. mungkin boleh dijadikan hiburan atau pengajaran bagi yang membaca :)

Beberapa hari sebelum raya haji:
Semua barang siap dikemas,menanti saat pulang ke Kampung halaman,maklumlah sudah lame benar tidak aku menjejak kaki ke Terengganu negeri tercinta. Dengan semangat berkobar raya haji ni, ak sudah packing barang ak awal2 lagi... exctited la katakan...he2. Jam menunjukkan 5 petang iaitu waktu bas bertolak dari KMS ke Kota Bharu, saat ak keluar dari surau As-Suffi KMS timbulrasa hatiku perasaan syukur ramai jugk rakan2 seperjuanganku menunaikan solat Asar terlebih dulu walaupun excited nak pulang ke rumah..Tepat 5.30 ptg..bas mula bertolak.Dalam perjalanan, ak x bnyak bercakap, tidur je memanjang.. maklumlah pukul 3 baru habis exam, stay up sampai pkul 4 pagi... dalam bas pun, baju kemeja, kad matrik pun x bukakagi..sipa dalam poket seluar ad kalkulator lagi..punyalah excited.. 3 jam pertama pjalanan memg abs agak x selesa la...rupa-rupanya bas rosak... alahai nasib, mujur bas berhenti dkt R&R.. boleh jugk makan2.. lepas tu ak dimaklumkan bahawa kiteowg akn naik bas lain.. Masuk je dalam bas aku trus cepat2 ambik barang ak kat bas... then naik bas yg lebih selesa...  Sampaije dekat sempadan Pahang, adusssss, baru ak teringat kalkulator dengan kad matrik tertinggal kat poket bas.. hangus RM70 ak.....



Seminggu selepas cuti midsem(pulang ke kolej):

Yang ni lagi la jeng... kebiasaannya memg sudah hari letak kasut sekolah ak kat depan bilik...malas ar nak simpan dlm bilik,,,nama pun kasutkan.. Satu pagi , macam byase lah, lepas siapkan diridengan semangat menggunung nak menuntut ilmu ni.. ak tercari2 kasut ak... then aku tnya la dekat sowg kawan ad nampak x kasut ak... Dye ckp baru td je dye nampak kasut ak ad kat luar berhampiran sikit dengan tong sampah... Ahhh sudah.. rasemacmx sedap hati je... Mujur xponteng kelas..nasib baik roomateakbwk kasut lebih...pinjam dye punya la kejap.. Ble berjalan trun ke bawah, member ak bg cadangan supaya tanye mak cim cleaner ad ternampak tak kasut ak... Ak pun pergi la dekat mak cik cleaner tu.. "Assalamualaikum mak cik, ad nampak x kasut sy dekt luar aras tingkat 2..." Dengan selambanya mak cik tu jawab "laaa ,kasut tu,mak cik ingat kan sampah,dah buang dah, sbb kasut tu dekat tong sampah la..."adooiiiii, hangus lagi RM 100 ak...Walaupun hatiku agak panas jgk dgn mak cik tu sbb tak tahu beza kasut dgn sampah , namun ak anggap sebagai ianya tiada rezeki..terus ak redha...he2

RENUNGAN:
Setelah ak renung2kan...Peristiwa ini membuatkan ak lebih berhati2 lain kali,namun ak juga mengerti barang2 yg hilang itu bukan kepunyaan ak.. ianya hanya di'pinjamkan" kpd ak oleh YaNG MAHA PENCIPTA.. so x perlu la merungut seandainya nikmat itu ditarik balik kerana septutnya ak lebih bersyukur byk lagi nikmat2 kurniaanNya masih lagi ak "pinjam"... Oleh itu, kita ptut tanam dlm diri kita dgn " jgn mngira apa yg kita hilang, tetapi hargai ap yang kita masih ada" Renung2kan dan selamat beramal...Wassalam....