Perantau yang mengunjung

Tuesday, 20 November 2012

Mc D tak perlu diboikot?

  Assalamualaikum W.B.T

Isu boikot Mc D sekarang ni kian hangat dek kerana serangan zionis terhadap GAZA akhir akhir ni. Memang benar banyak lagi produk produk Zionis yang lain cuma pendedahan terhadap produk lain tidak meluas seperti Mc D ni. Namun sedih melihat ada sesetengah umat islam masih lagi mempertahankan Mc D dengan menyatakan alasan seperti "tak terjejas pun kalau boikot". "kenapa Mc D je diboikot?"."Kalau kita boikot orang lain tak boikot pun tak guna jgk,baik tak payah boikot"



 Jadi disini nak kongsikan pandangan seorang hamba Allah(lupa nama beliau) melalui komennya di Facebook mengenai isu tersebut.

"Tak luak pun kalau boikot MCD je, banyak lagi produk lain keluaran Yahudi..Diorang tetap berkuasa.."

Kata-kata dari manusia yang 'bijak' pandai ..

Maka tersebutlah sebuah kisah dimana Nabi Ibrahim dibakar didalam api yang amat besar oleh Raja Namrud. Melihatkan kejahatan Raja Namrud, seekor burung kecil oleh disebabkan rasa sayangnya kepada kekasih Allah Nabi Ibrahim, ia lantas mengambil air dengan menggunakan paruhnya yang kecil dan dititiskan keatas api yang besar itu. Perbuatan burung kecil itu telah ditertawakan oleh burung-burung yang lain.

"Usahamu itu hanya sia-sia, api yang besar itu tak mungkin terpadam dengan setitis air itu", mereka mengejek.

Lalu burung kecil itu membalas: "Aku percaya bahawa Allah tidak akan menanyakan kepada ku sama ada api itu berjaya dipadamkan atau tidak, tetapi Allah pasti akan bertanya apa yang telah aku usahakan untuk memadamkannya."

Oleh itu, walaupun kita ini seumpama burung kecil tersebut, dalam usaha memerangi Yahudi laknatullah ini, 'siramlah walau setitis air' untuk memadamkan keganasannya. Carilah bukti dan saksi keprihatinan kita terhadap nasib umat Islam di hadapan Allah nanti. Jika ingin dibandingkan dengan pengorbanan nyawa oleh saudara kita di Palestine, Syria, Burma atau dimana saja yang sedang terseksa itu, apalah yang seksanya sangat untuk kita menahan diri kita daripada godaan seketul ayam goreng, burger dan satu cup pepsi mahupun godaan-godaan lain

Selamat berfikir dan merenung diri 

Wednesday, 14 November 2012

Remy dan Combi

Assalamualaikum W.B.T

Alhamdulilalh,entri kali ni adalah lebih ringkas dan bergambar. Nak khabarkan yang aku telah menerima keluarga baru. Semestinya bukan kakak atau abang yang berkahwin.Tapi, mendapat 2 ekor anak arnab yang kiut .Serius kiut.

Jom tengok la sikit.

Name beliau Remy.Cita cita pelakon






Beliau pula Combi. Gadis yang pemalu dan penuh ketimuran.


Gambar formal. Untuk buat potret kut.mesti perlu formal

Ini gambar candid. OPS,Scandal!

Yang ni pulak berita baik dalam duka:

Beliau baru melahirkan 4 ekor anak.2 daripadanya tak dapat diselamatkan.


Kadang kadang menternak binatang ni melahirkan rasa kesyukuran dan kenikmatan terhadap kehebatan ciptaan Allah. Indahnya merasai ketenangan melalui interaksi bersama haiwan.

Penternakan adalah suatu ibadah. Ternakan adalah makhluk Allah S.W.T.. Oleh itu, kita seharusnya memelihara ternakan tersebut selagi mana ia tidak membahayakan diri kita dan orang lain.

Sekian.



Sunday, 11 November 2012

Payung di sebuah gerai

Assalamualaikum W.B.T

 Aku hairan melihat sebuah kedai makan yang dulunya ramai pengunjung kini makin suram berbanding dengan gerai yang lebih kecil tetapi pengunjungnya tak putus putus.Jadi aku mula membuat perbandingan antara 2 gerai ini. Tiada perbezaan yang ketara melainkan personaliti antara ke dua dua pemilik buah gerai ni.

gambar hiasan

Gerai yang pertama, pemiliknya seorang yang mesra,tidak lekang menghadiahkan senyuman buat pelanggan yang singgah.Orangnya jujur. #mane kau tahu jujur? Pernah sekali aku sedang membeli makanan kemudian aku ternampak sorang student ni bayar duit RM10 untuk makanan yang dibeli. Kemudian beliau terus pergi.Terlupa agaknya. Si pemilik sempat lagi mengejar untuk memulangkan baki tersebut. Yup, jujur hatinya.

Manakala, gerai satu lagi, selalu jugak aku dengar cakap cakap orang harganya mahal dan pemiliknya tidaklah begitu mesra.Tapi kalau dengar kata kata orang je, memang tak kemana la kan. So, aku makan jugak la kat kedai tersebut. Kebetulan selepas makan, hujan turun lebat tak henti henti. Hati resah melihat waktu maghrib cuma tinggal setengah jam saje lagi. Jadi ,aku dan seorang sahabat pergi la bertemu pemilik gerai tersebut untuk pinjam payung untuk ke surau yang jaraknya 5 minit sahaja dari gerai tersebut.

"Assalamualaikum, mak cik, boleh pinjam payung tak? kami nak pergi surau jap" aku bertanya. Tanpa membalas salam dengan bermuka , masam mak cik tersebut membalas "payung tak ade la dik, dah bagi dekat student lain tadi". Melihatkan kami mengeling kearah payung yang berada di tepi gerai tersebut, mak cik tersebut menambah "payung tu , anak mak cik nak guna nak bawak isteri dia nanti". "ok,tak pe la makcik kalau camtu" kami membalas.

Maka kami redah la hujan untuk ke surau menunaikan solat. Pulangnya ke gerai tersebut, aku lihat payung tadi tak bersentuh pun.Memang tak digunakan lansung. So reaksi aku macam ni la :


Tapi apepun , aku takde la marah sangat pun.Mungkin ade sebab yang munasabah kenapa tidak diberi payung kepada kami.Hmm..entahlah.Mungkin juga beliau tidak tahu bahawa :

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Permudahkanlah semua urusan dan jangan menyusahkannya, berilah khabar gembira dan janganlah membuat sesuatu yang menyebabkan orang lain lari.”

Riwayat al-Bukhari dan Muslim

Jadi, harapnya yang membaca boleh la ambik input yang sedikit ni. Wassalam

Sunday, 4 November 2012

Tempat Mengadu Bila Putus Cinta

Assalamualaikum W.B.T

Sejak akhir akhir ini aku banyak menerima khabar berita dari sahabat sahabat yang putus cinta.Tidak kiralah lelaki atau wanita sekalipun, pastinya pengalaman putus cinta itu mungkin memeritkan. Kalau selama ini, hidup mereka rasa sempurna namun setelah berlaku perpisahan, kehidupan tersebut dirasakan kosong.Jadi meh aku nak berkongsi kemana untuk mengadu setelah putus cinta mengikut markah yang patut dan tak patut.

Mengadu atau merayu pada kekasih lama.Markah: (10%) gred Fail
petikan dari Pak cik Google
Kalau macam ni anda memang layak untuk bergelar loser. Mungkin kita akan cakap "Tapi saya masih suka, masih sayangkan dia dan saya yakin dia masih sayangkan saya". Ops, jangan terus menerus menunjukkan "kebijaksanaan" kita dengan mengeluarkan statement seperti ini. Sebab ape? Kalau nak buat analogi yang agak kasar macam ni lah, kita bagi bunga dekat kera tapi sesungguhnya beliau tidak menghargai bunga tu. Bukan aku yang cakap, tapi orang dulu dulu, tak caya bukak buku peribahasa sekarang.


Mengadu kepada Facebook (30%) gred Gagal

Juga dari Pak cik Google
Bukan nak bidas tapi memang nak membidas, yang ni memang ramai orang yang selalu buat.Contohnya, "aku kecewa dengan percintaan ini" atau "aku setia dia tak setia,redha je la perpisahan ini" .Tahukah anda? 90% insan yang membaca status anda tersebut akan memberi ekspressi begini dekat anda : "Ewww" atau "Eh,apahal pulak dia ni?" . Dan secara tak lansung kita dah memperlihatkan kelemahan kita sendiri tu wei. Sebenarnya lebih kurang sama je sebenarnya kalau korang ambik speaker tutup muka pastu buat pengumuman "aku kecewa dengan percintaan". Seriously , buat status FB  pun lebih kurang sama je.


Mengadu kepada sahabat (70%) gred Bagus

Sebenarnya ia bergantung kepada sahabat kita sendiri. Sesungguhnya bertuah la bagi mereka yang mempunyai sahabat yang baik dan sudi mendengar masalah. Tapi awas jika tersilap mengadu kepada kawan yang khianat, silap silap esok lusa cerita anda putus cinta akan bertebaran merata rata tempat. Berceritalah kepada sahabat sahabat yang soleh,baik pekerti kerana mereka akan bawa kita kearah ketenangan dan kegembiraan. Cuma aku tak galakkan sangat untuk bercerita masalah putus cinta kepada rakan berlainan jantina. Bukan ape, syaitan beb! bila bila mase je makhluk buduh tu boleh cucuk mung supaya kononnya jatuh hati kepada rakan tersebut menyebabkan membawa kelalaian kembali.


Mengadu kepada keluarga 80% gred Cemerlang.

Keluarga memainkan peranan utama
Dulu, pernah dengar juga ungkapan "kat dunia ni jangan terlalu bergantung kepada orang lain kecuali keluarga sendiri".Mungkin benar jugak ungkapan macam tu. Cuma aku faham la tak semua orang selesa menceritakan masalah kepada keluarga sendiri lebih lebih lagi kalau masalah percintaan ni. Fuh, memang takkan cerita la punya tambah lagi kaum lelaki ni. Yang pasti alangkah terbaiknya kalau anak anak dapat menceritakan masalah kepada ahli keluarga. Kalau korang mempunyai keluarga yang bahagia, korang tak heran sedikit pun dekat kekasih korang yang putuskan hubungan tuh. Confirm punya.


Mengadu kepada ALLAH S.W.T (100%) Full Mark

Percayalah , ini merupakan tempat terbaik untuk kita sebagai manusia mengadu. Hati tidak akan terasa kosong bahkan sentiasa dipenuhi dengan ketenangan yang berbeza. Andaikata terlalu sedih dengan segala bentuk perpisahan ,bersujudlah kepada Allah S.W.T. Berfikirlah positif bahawa Allah menjadikan perpisahan anda dengan si dia adalah supaya anda kembali mencintai Allah S.W.T dan rasulNya setelah selama ini kita tersesat dengan kebahagiaan palsu bersama kekasih.


Ingatlah bahawa :
 "Its no the end of the world"

Belajarlah untuk menerima dengan hati yang terbuka. Sama sama mencari dimana cinta yang asal yang telah lama kita tinggalkan selama ini iaitu Allah S.W.T.


Rasulullah saw:
Peumpamaan orang yang mengingati Tuhannya dengan orang yang tidak mengingatiNya adalah sepeti orang yang hidup dengan orang yang mati.

(Hadis Riwayat Bukhari)

Segmen: Follower bawah 400