Perantau yang mengunjung

Thursday, 15 January 2015

Lebih boring dari Buku Teks Sejarah


Dulu, kalau zaman SPM, saya suka subjek sejarah, tapi memang baca buku teks sejarah tersangatlah boring. Tulisan-tulisan,silibus-silibus, isi-isi sama sahaja. Tiada perubahan lansung. Nama pun sejarah. Konpem la tak boleh diubah lansung.

Mana mungkin Hukum Newton ke dua yang menyatakan ‘’sesuatu objek akan sentiasa berada dalam keadaan pegun melainkan ada daya akan dikenakan keatasnya’’ dapat diaplikasikan untuk mengubah fakta sejarah. Skrip yang sama itulah yang menjadikan ianya boring dan perlukan mood yang baik untuk membaca.

Tapi, ada perkara yang lebih boring dari buku Sejarah. Skrip sama walaupun fakta melalut-lalut. A kata B salah, B kata A salah. Skrip yang diulang pun sama sahaja saban tahun. Yang lebih boringnya fakta bergeser tanpa mengira musim. Banjir ke, bencana ke, perang ke semuanya disapu. Serius memang bosan. Rasanya kita perlu buka minda untuk ubah perkara boring ni kan?

Ahh, tak mungkin la, setiap orang perlu setia pada sebelah side je. Tak boleh kritik side sendiri sebab side sendiri sudah sempurna. Serius boring.

Baik-baik sikit, ini bukan pasal Politik Malaysia ya.
Kuasa ketiga sesebuah negara adalah kita (Rakyat)

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya IBU HERAWATI seorang TKW dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI SYHE MAULANA yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya saya juga mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor Togel toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pembantu rumah tanggah di selangor malaysia, sy sangat berterimakasih kepada AKI SYHE MAULANA dan tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI MAULANA saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKW, AKI MAULANA adalah guru spiritual terkenal di indonesia. jika anda ingin seperti saya silahkan Hub: 0852-9827-5599 atau kunjungi situs/website KLIK DISINI DUNIA GHAIB


    ReplyDelete