Perantau yang mengunjung

Saturday, 12 May 2012

Insiprasi dari Chatbox



Assalamulaikum W.B.T

Kata orang, sesuatu perkara yang dilihat itu semuanya boleh dijadikan iktibar kepada diri kita .Ianya bergantung kepada bagaimana cara kita “mencedok” perkara tersebut seupaya ianya menjadi positif dan berguna untuk perubahan diri kita kearah yang lebih baik.



Tertulisnya blog untuk entri kali ini adalah setelah saya mendapat inspirasi daripada salah seorang sahabat saya iaitu Nik Amirul yang berada di Bandaraya Kuala Lumpur melalui chatbox di laman FACEBOOK. Seperti insan insan yang bersahabat yang lain, memang normal berutus khabar namun saya tertarik dengan kisah yang diceritakan oleh sahabat saya tersebut lalu saya memohon keizinan untuk menceritakan di blog ini melalui olahan saya sendiri utk pedoman pembaca sekalian.



Perbualan bermula semasa masing bertanya pasal pekerjaan sementara  bagi “musim cuti”ini. “guano kijo di KL tuh?” saya bertanya. “Kijo di kijo mcd sibuk gilo..n aku napok sek2 sini xmayea bang...tino jate tuo mudo,,kiro jea time ngorik rama customer..rama gilo..aku xdey nk mayea..aku pong caro apo,,msok g surau mayea ngorik..manager tino isap rokok tu engt aku g moteng,,dio bukok pitu surau npok aku ambek aer mayea,,xkato apo,,tutup pitu blah” balasnya panjang...



Err..(mungkin pembaca diluar kelantan tak faham kut)

Ok, macam ni translate dia...


“Kerja di MacD sibuk gila, dan aku nampak ramai geng2 sini tak sembahyang, tak kira la laki pompuan, tua ke muda. Time maghrib ramai customer, ramai gila , aku x sempat nak sembahyang lalu aku buat dono masuk ke surau sembahyang magrib.Manager pompuan yang hisap rokok tu ingat aku ponteng,dia bukak pintu nampak aku ambik wuduk, spechless terus blah lepas tutup pintu”



Lalu dengan nada gurauan saya menulis.”Knapa x bgtahu dia, nak kena bakar ke?”


Dengan tidak mengendahkan gurauan saya 
(tak taip hahaha pun :( )  sahabat saya trus menaip “byk jea aku temung jnis2 ore plik2 sjo crito sek2 dio..crito hidup maseng2,,pekerja mcd aku ni..aku syukur mujur la idop aku ok..n mujurla aku sek2 pantai timur,,bab2 agame mmg family ajar molek “


Aiseymen..kena translate lagi...


“Banyak Jea(nama manjaku) aku bertemu jenis orang pelik2 yang cerita pasal diowg,cerita hidup masing2 pekerja MacD tempat aku ni. Tu la aku syukur mujur la hidup aku ni ok duduk pantai timur.Bab2 agama memang family ajar aku betul2”

Dan setelah itu entah macamanne perbualan kami beralih topik. Jadi pointnya disini adalah mengenai kehidupan yang lagha . Mendengar cerita itu saya bersyukur sebenarnya kehidupan saya tidaklah sampai ke tahap itu.Memang mencabar kehidupan di Kuala Lumpur.

Jujurnya saya memang respect habis dekat insan insan yang berpegang teguh dengan agama dalam keadaan di ibu kota tersebut yang penuh dangan cabaran.Tetapi persoalannya disini bukanlah tempat yang menjadi poko tetapi sejauh mana iman kita dalam berpegang prinsip walau dimana kita berada.

Oleh itu, sama samalah kita renungkan, apa yang baik kita “cedok” apa yang buruk kita buang. Ukhwah Fillah

Wassalam.....

2 comments:

  1. alhamdulillah... ngam sangat lah manager tu..

    sama,manager jue kat sini pun xpandai faham.
    ada ke time posa nak belanja makan..
    da balik2 cakap.. yang kita ni puasa..


    salam kenal..i follow u..hihihikk.
    latar blog kita sama la pula.. tp blog Jea..memang best..
    i like i like

    ReplyDelete
  2. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya IBU HERAWATI seorang TKW dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI SYHE MAULANA yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya saya juga mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor Togel toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pembantu rumah tanggah di selangor malaysia, sy sangat berterimakasih kepada AKI SYHE MAULANA dan tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI MAULANA saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKW, AKI MAULANA adalah guru spiritual terkenal di indonesia. jika anda ingin seperti saya silahkan Hub: 0852-9827-5599 atau kunjungi situs/website KLIK DISINI DUNIA GHAIB


    ReplyDelete