Perantau yang mengunjung

Wednesday, 9 May 2012

Kenapa "saya"?

Assalamualaikum W.B.T...

Dalam entri sebelum ini saya menggunakan penggunaan "saya" sebagai kata ganti nama diri mengantikan "aku" yang selama ini telah digunakan sepanjang menulis blog ini. Walaupun ia tidak perlu dijadikan satu isu.Namun, saya terpanggil untuk menukilkan kenapa.....


Tiada sebab yang khusus cuma itulah yang dipanggil PERUBAHAN. "Mengapa perlu perubahan yang dirasakan tidak perlu?" tanya seseorang. Memang tidak perlu cuma kadang kadang perubahan kecil itulah yang boleh membawa impak kepada diri. Adakah penggunaan "aku" itu salah? Sama sekali tidak salah malahan saya tidak kata pula saya tidak akan menggunakan "aku" untuk seumur hidup. 


Cuma, jika diikutkan penggunaan "saya" itu mungkin lebih lembut tetapi tidak pula saya katakan penggunaan "aku" itu kasar. Dari segi bahasa Melayu yang dipelajari semasa zaman persekolahan dulu, penggunaan "saya"lebih sesuai untuk "berkata kata" dengan ramai orang lebih lebih lagi dalam penulisan. Sama juga perkataan "anda" yang digunakan berbanding perkataan "kau" dan "awak" dalam penulisan.


Sebenarnya saya menggunakan "saya" kearana tertarik dengan penulisan Hillal Asyraf dan beberapa penulis dari majalah Solusi.


"Eleh, berangan nak jadi macam HillaL Asyraf ke?


Tidaklah berangan cuma menjadikan contoh.Bukankah mengambil contoh yang baik itu perlu? Setidak tidaknya lebih baik dari menjadikan artis ataupun tokoh politik yang pembohong sebagai contoh.

Konklusinya penggunaan "saya" ataupun "aku" tidak perlu dipertikaikan as long apa yang kita tulis memberi manfaat dan barakah kepada insan yang  membaca itulah yang terbaik kerana pendekatan para penulis adlah berbeza bagi setiap orang.. Teruskanlah apa yang kita yakini terbaik.

Selamat Menulis dan Membaca..

p/s: "saya" utk blog je.. jgn pulak member2 nanti dtg text dkt fb "hai awak" plak hehe


Wallahualam.....

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya IBU HERAWATI seorang TKW dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI SYHE MAULANA yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya saya juga mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor Togel toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pembantu rumah tanggah di selangor malaysia, sy sangat berterimakasih kepada AKI SYHE MAULANA dan tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI MAULANA saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKW, AKI MAULANA adalah guru spiritual terkenal di indonesia. jika anda ingin seperti saya silahkan Hub: 0852-9827-5599 atau kunjungi situs/website KLIK DISINI DUNIA GHAIB


    ReplyDelete