Perantau yang mengunjung

Tuesday, 19 March 2013

Masalah, Masalah seterusnya Masalah.

Assalamualaikum,

Bila bercakap mengenai masalah, semua orang ada masalah. Ye la masalah itu kan warna kehidupan. Bak kata lagu Lenka "Trouble is a Friend". Ade betulnya jugak,sebab dalam hidup ni, masalah adalah "teman setia" kita. Tapi, aku hairan jugak sebenarnya, manusia ni pelik, bila datangnya masalah, pasti kalut tak tentu pasal, yang tiada masalah mencari masalah, yang masalah kecil nak pula diperbesarkan dan masalah yang besar lagi la nak diperbesarkan. Itulah kehidupan.

Merungut lebih banyak dari cuba menyelesaikan.

"Aku ada masalah la nak study, malas la wei, takde mood la, lecture tak best la, buku pun takde, camne nak belajar, aish.. banyak betul masalah kalau nak belajar ni"

 Itu masalah yang biasa aku dengarlah sebagai seorang student, itu belum masuk masalah rumah tangga, persahabatan dan kekeluargaan lagi.Nack cakap banyaknya masalah dalah kehidupan manusia. Namun perasan tak? Kita sebenarnya lebih banyak merungut daripada menyelesaikan. Kita asyik bercerita dan merungut masalah kita akhirnya habuk pun tak de.


Masalah wujud untuk diselesaikan

Percaya atau tiada masalah yang tidak boleh diselesaikan. Bezanya adalah bagaimana seseorang itu menilai penyelesaian masalah samaada penyelesaian itu efektif atau hancus. Sebagai contoh, kalau perkhawinan, si suami bergaduh dengan isteri. Memang masalah ini besar, kalau penyelesaian efektif adalah berbaik semula dan kalau penyelesaian yang hancus adalah bercerai. Semua masalah kalau diselesaikan dengan bijak maka hasinya pun terbaik.

Cuba menyelesaikan masalah

Memang setiap masalah akan selesai yang membezakanya adalah lama atau sekejap. Kalau pandai menyelesaikan masalah, maka masalah yang dirasai hanya 2 minit dan jika tidak mahu menyelesaikan masalah,cuma mengharapkan masa yang ingin menyelesaikan mungkin masalah akan cuma "selesai" dengan kematian sahaja. Try la dulu untuk selesaikan masalah , jika sukar, mintak bantuan sahabat dan ahli keluarga.

Pernah tak dulu, kita rasa kita berada dalam masalah yang kita rasa tidak mungkin akan dapat kita selesaikan sampai bila bila? Mesti ade kan? Tapi sekarang , kita masih berada disini,masih hidup! dan  masalah yang lama dapat kita selesaikan jua. Itu tandanya Allah Maha Pengasih dan Maha Penyayang. DIA tidak akan datangkan ujian untuk hambanya jikalau hamba itu tidak dapat menanggungnya.


So, mohonlah pada Allah setiap kali dilanda masalah, InsyaAllah kita akan sentiasa  memperoleh ketenangan.

P/S: Moga ceria menghadapi masalah.


8 comments:

  1. pensil pun ada masalah berat sangat :')

    kadang2 pensil selalu buat macam takda masalah.. nak bagi hati tenang.. kalau pensil tak dapat nak selesaikan masalah dan masalah tu melibatkan hari esok, hari ni pensil cool malas nak pikir2, dan pensil akan mula gelisah esoknya. sebab kalau pensil peluh2 pikir masalah tu.. benda tu akan jadi jugak esoknya.

    pensil tak suka serabutkan kepala dengan masaalah. tapi bila ada satu masalah yang kadang2 pensil akan terlebih serabut dari sebelumnya.

    erk .. faham dak? tak faham sudah -_-"

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaupun penjelasan yang panjang lebar sukar difahami akhirnya dapat jua difahami, faham tak? tak faham sudah hehe

      Delete
  2. Merungut tak dapat selesaikan masalah. Sangat

    ReplyDelete
  3. keep calm and cari penyelesaian. kalau gopoh akan susahkan keadaan..

    ReplyDelete
  4. setiap orang ada masalah..diri sendiri je boleh menyelesaikan..klu bukan anda yg menanganinya,masalah tu mungkin akn bertambah2..huhu..betul tak

    ReplyDelete
  5. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya IBU HERAWATI seorang TKW dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI SYHE MAULANA yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya saya juga mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor Togel toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pembantu rumah tanggah di selangor malaysia, sy sangat berterimakasih kepada AKI SYHE MAULANA dan tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI MAULANA saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKW, AKI MAULANA adalah guru spiritual terkenal di indonesia. jika anda ingin seperti saya silahkan Hub: 0852-9827-5599 atau kunjungi situs/website KLIK DISINI DUNIA GHAIB


    ReplyDelete