Perantau yang mengunjung

nuffnang ads

Sunday 12 July 2015

Label Sekeping Gambar

Sekeping gambar, Selamanya Dilabel.

Satu atau dua minggu lepas, ‘notification’ muka buku saya menyatakan perkhabaran yang kurang menarik.

Saya ditag bersama “Poster menyokong Najib Razak” dilampirkan dengan ayat-ayat manis berbaur islamik kononnya kut. Dalam kemelut politik negara ini, bukan saya mengiakan tuduhan terhadap Perdana Menteri bahkan juga tidak menidakkan. Cuma saya lebih memilih untuk menjadi pemerhati sebagaimana saya turut menjadi pemerhati terhadap tuduhan yang dikenakan pada pemimpin-pemimpin pembangkang.

(Baca Pemerhati: Tidak menyebarkan spekulasi atau mengulas mengkhinzir buta pada masa yang sama sering mengikuti perkembangan)

Awalnya, fikir nak padam atau remove tag sahaja. Namun, terfikir untuk bereksperimen dengan rakyat-rakyat media sosial. Saya biarkan seminggu. 7 orang mesej privasi tanya soalan-soalan begini :
“Asal hang campur kemelut politik?”
“Seriously sokong PM yang korup?”
“bla, bla, bla…”

Maka mudah sahaja jawapan saya, adakah saya yang menulis? Krik, krik, krik.

Dan saya cuba memahami keadaan penulis, meraikan pandangan beliau. Dan saya faham apa yang ditulis media sosial bukanlah ‘dari permikiran beliau’. Satu kempen cybertroopers oleh golongan-golongan tertentu. Namun nasiblah, manusia berhak menghukum walau hanya kerana sekeping gambar. Label lah apa-apa pandangan sekalipun. Saya sudah biasa dilabel dan saya tak kisah kerana saya ada ramai insan-insan di alam realiti yang mempercayai prinsip apa yang saya dukung.
Sekurang-kurangnya saya hormati bagi insan yang bertanya terus kepada saya. Berani dan jelas. Pendam dan bermain persepsi? Teruskan. Tiada masalah.

Oh ya, kalau tanya patutkah Perdana Menteri meletak jawatan? Jawab saya, bergantung pada kepercayaan rakyat. Hmm, berdasarkan pemerhatian di laman sosial ternyata sokongan rakyat kian pudar.  Fikir-fikirkan sendiri la. (Letak je la jawatan dah orang tak percaya)


Dengan konflik yang ada sekarang tidak ada parti yang boleh mendabik dada memegang amanah rakyat untuk PRU 14. Baik parti kerajaan mahupun pembangkang. Kedua-duanya perlu buktikkan sesuatu.

No comments:

Post a Comment