Perantau yang mengunjung

nuffnang ads

Wednesday 29 November 2017

Kenapa langkah berhenti kerana kata-kata manusia?

Tanyalah sesiapapun. Siapa yang tidak inginkan kejayaan. Ada antara kita sanggup mengorbankan masa, wang ringgit dan komitmen demi sebuah kejayaan.  Namun agak sedih dan terkilan, bila saya perhatikan  ramai antara kita terhenti langkahnya hanya kerana kata-kata manusia.

Manusia mampu berkata segala apa perkataan pada kita, tapi yang membuktikannya adalah KITA.

Kadang-kadang kita akan tersilap langkah, mengakibatkan diherdik, dihina atau dikritik, lalu langkah kita jadi perlahan, lesu dan akhirnya kita berhenti. Tahu, ianya perit. Sakit kadang-kadang rasa pisau terhunus di jantung. Tapi kita silap. Silap besar bila kita berhenti melangkah. Seolah-olah kita mengiakan kata-kata mereka bahawa kita tidak mampu. Mereka boleh berkata tapi kita yang buktikan. Jika mereka ucapkan itu salah, maka buktikan mereka salah dengan usaha kita. Nafikan dengan usaha bukan nafikan dengan kata-kata kemudiaanya berhenti melangkah.

Hanya dengan sedikit kata-kata negatif yang menjatuhkan dilemparkan pada diri, terus kita lupa  seribu satu kata-kata positif yang membangunkan kerna kita manusia yang hanya nampak satu titik hitam walau dikellilingi warna putih.

Bila emosi dikoyak, semuanya jadi negatif. Kita lupa untuk berjaya, perlu melangkah dengan positif. Kita lupa sejauh mana kita berada tahap sekarang adalah hasil kata-kata positif mereka-mereka yang sentiasa di belakang kita. Kita jadi lemah dengan sedikit kata-kata negatif, jadi malas untuk melangkah, jadi malas untuk teruskan perjuangan. Pada masa yang sama kita telah khianati mereka yang percayakan kita, yang selalu memberikan kata-kata positif kepada kita saat senang dan susah.

“Tapi saya rasa jarang sangat orang bagi kata-kata positif pada saya, semuanya negatif”

Biarpun seribu satu manusia menghukum kamu, jangan risau melangkahlah dengan bangga ke puncak kejayaan kerana Tuhan kan ada. DIA tak pernah beri kata-kata negatif pada kamu

No comments:

Post a Comment