Perantau yang mengunjung

Sunday, 26 February 2012

Sebelum DUA syarat...



Assalamualaikum W.B.T....


Alhamdulillah syukur ke hadrat Illahi masih diberi nikmat kehidupan sebagai seorang perantau. Semoga diri ini dapat memanfaatkannya utk mencari bekalan ke akhirat.
Mengenai tajuk entri kali ini, ia bermula sewaktu aku berada dalam perjalanan pulang ke kampung dari Kolej Matrikulasi Selangor. Seperti biasa , aku duduk di sebelah sepupu aku Harun Hazim Zakaria. Biasanya naik bas terus tidur tapi kali ni, x terlelap pula dia ni.



“Wei, gane termenung tu, teringat sapo?” Aku memulakan bicara melihat shabatku itu termenung memandang ke tingkap. “xdop eh, aku letih sikit, tunggu nak terlelap jah” balasnya. “haha, aku ingat teringat ke gewe mano td”  aku bergurau lagi. Sebelum dia membalas gurauan, aku terus membuka soalan cepumas “guane x dop bknan ke sapo2 ke?”

                            Inilah sepupu kawe di matrik..haha

Tanpa bersuara beliau menghulurkan phonenya kepada aku. “baca mesej ni” katanya ringkas.

Daripada kakaknya rupanya....
Kata kata dari SMS tersebut tidaklah aku ingat 1 persatu cuma ulasan daripada kandungan SMS tersebut sampai sekarang masih aku ingati.

Apa yang aku boleh ulaskan adalah kita sebagai remaja memang sinonim dengan percintaan, sekuat manapun kita lari daripdanya, kita tidak mampu utuk melawan fitrah.Ya memang benar ,ramai remaja tewas kerana hanyut dalam fenomena percintaan. Nak bercinta? Boleh je tapi kena ada 2 SYARAT. Sebelum 2 SYARAT tersebut, tidak  perlulah kita khayal dibuai dengan manisan sebuah percintaan. “ There are 2 CONDITION if you want to love someone,It is 1.Right Person and   2.Right time” , wah  mendalam sungguh sebenarnya kata2 itu. Kadang2 kita mungkin telah menemukan “right person” namun adkah kita memenuhi syarat ke 2 iaitu  “right time”????

Dari situ aku mula  terfikir sekarang ini bukan masanya untuk aku mencari "isteri"  sedangkan ilmu didada pun masih penuh kekosongan apakah lagi untuk mengisi ilmu kepada seorang wanita. fikir2kan lah.....semoga para pembaca memperolehi menfaat walau sedikit dari entri ini..amin..
.

Sekian...
p/s : kredit to harun hazim..
        tulisan bold  adlah loghat kelantan

4 comments:

  1. semak hok naju hija 2... hhahaha..
    mg semak lagi je!

    ReplyDelete
  2. untonglaa harun hazim dah kenan kat org~ sapo budak prompuan betuah itu? hahahhaha. dokpe run simpan dalam hatimu baik2. tiba waktu yg tepat nnti jangan tunggu lama2 . trus minang!

    yg pnting jgn lawan perasaan suci tu!

    ReplyDelete
  3. saudara harun hazim ni masih lg tercari2... tnggu "right time " je skg

    ReplyDelete
  4. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya IBU HERAWATI seorang TKW dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI SYHE MAULANA yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya saya juga mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor Togel toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pembantu rumah tanggah di selangor malaysia, sy sangat berterimakasih kepada AKI SYHE MAULANA dan tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI MAULANA saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKW, AKI MAULANA adalah guru spiritual terkenal di indonesia. jika anda ingin seperti saya silahkan Hub: 0852-9827-5599 atau kunjungi situs/website KLIK DISINI DUNIA GHAIB


    ReplyDelete