Perantau yang mengunjung

nuffnang ads

Sunday 11 November 2012

Payung di sebuah gerai

Assalamualaikum W.B.T

 Aku hairan melihat sebuah kedai makan yang dulunya ramai pengunjung kini makin suram berbanding dengan gerai yang lebih kecil tetapi pengunjungnya tak putus putus.Jadi aku mula membuat perbandingan antara 2 gerai ini. Tiada perbezaan yang ketara melainkan personaliti antara ke dua dua pemilik buah gerai ni.

gambar hiasan

Gerai yang pertama, pemiliknya seorang yang mesra,tidak lekang menghadiahkan senyuman buat pelanggan yang singgah.Orangnya jujur. #mane kau tahu jujur? Pernah sekali aku sedang membeli makanan kemudian aku ternampak sorang student ni bayar duit RM10 untuk makanan yang dibeli. Kemudian beliau terus pergi.Terlupa agaknya. Si pemilik sempat lagi mengejar untuk memulangkan baki tersebut. Yup, jujur hatinya.

Manakala, gerai satu lagi, selalu jugak aku dengar cakap cakap orang harganya mahal dan pemiliknya tidaklah begitu mesra.Tapi kalau dengar kata kata orang je, memang tak kemana la kan. So, aku makan jugak la kat kedai tersebut. Kebetulan selepas makan, hujan turun lebat tak henti henti. Hati resah melihat waktu maghrib cuma tinggal setengah jam saje lagi. Jadi ,aku dan seorang sahabat pergi la bertemu pemilik gerai tersebut untuk pinjam payung untuk ke surau yang jaraknya 5 minit sahaja dari gerai tersebut.

"Assalamualaikum, mak cik, boleh pinjam payung tak? kami nak pergi surau jap" aku bertanya. Tanpa membalas salam dengan bermuka , masam mak cik tersebut membalas "payung tak ade la dik, dah bagi dekat student lain tadi". Melihatkan kami mengeling kearah payung yang berada di tepi gerai tersebut, mak cik tersebut menambah "payung tu , anak mak cik nak guna nak bawak isteri dia nanti". "ok,tak pe la makcik kalau camtu" kami membalas.

Maka kami redah la hujan untuk ke surau menunaikan solat. Pulangnya ke gerai tersebut, aku lihat payung tadi tak bersentuh pun.Memang tak digunakan lansung. So reaksi aku macam ni la :


Tapi apepun , aku takde la marah sangat pun.Mungkin ade sebab yang munasabah kenapa tidak diberi payung kepada kami.Hmm..entahlah.Mungkin juga beliau tidak tahu bahawa :

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Permudahkanlah semua urusan dan jangan menyusahkannya, berilah khabar gembira dan janganlah membuat sesuatu yang menyebabkan orang lain lari.”

Riwayat al-Bukhari dan Muslim

Jadi, harapnya yang membaca boleh la ambik input yang sedikit ni. Wassalam

12 comments:

  1. haiya..budi bahasa budaya kita maaa

    ReplyDelete
  2. hm.. kdg2 org mg mcm tu.. selfish.. huuh

    ReplyDelete
  3. (: semoga macik tu berubah ke arah yg lebih baek hendaknya..same2 doa2.

    ReplyDelete
  4. rambut sama hitam..hati lain-lain..sabar la....x ke mane orang macam tu

    ReplyDelete
  5. Size kedai tak penting sebenarnya. Kan ? Rasa nak try pulak makan dekat 2 kedai tuh o.O

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum (^_^) datang follow blog ni. Follower yang ke- 334 .

    Nanti jikalau ade kelapangan , awak tinggalkan jejak link blog awak di sini ya Exchange link

    nanti saya dapat Blogwalking awak selalu (^_^)

    Hope dapat jadi rakan yang sejati dalam blogger ni ya , kita gunakan peluang ini sebaiknya untuk mengeratkan lagi hubungan antara 2 blogger (^^_)
    Salam perkenalan ; ) sekali lagi dari Fariz Reza .

    From: Fariz Reza [Dot] Com

    ReplyDelete
  7. hehehe..acik rse mmg la pengunjung tak putus-putus..
    kalau putus-putus dh kire ngeri la tu..hehehe..
    acik guraw jew..
    rmbut same hitam walaupun skrg dh dew yg wrna laen2..
    ati laen2..
    ihihihi..
    acik follow cni..

    ReplyDelete