Perantau yang mengunjung

nuffnang ads

Wednesday 30 January 2013

Permulaan kepada sahabat baik BFF

Assalamualaikum W.B.T

"Setiap orang mempunyai sahabat baik, begitu juga saya". Itulah ayat ayat klise masa cikgu suruh buat karangan mengenai sahabat baik kita. Bukan aku je, korang pun macam tu juga kan? kan? ngaku je haha. Masa tu punyalah semangat nak tulis hinggakan sebelum tulis tu siap minta izin "eh, aku tulis pasal kau ni" Padahal nak suruh member tu tulis pasal kita jugak.

Sebenarnya mempunya kawan baik itu sebenarnya fitrah manusia. Bahkan Nabi Muhammad S.A.W turut mempunyai sahabat karib baginda iaitu Saidina Abu Bakar R.A dalam menegakkan agama Islam. Sunggu, sahabat itu penting dalam kehidupan kita.


 Apepun kat sini, aku nak kongsikan permulaan kepada sahabat baik itu terjadi atas beberapa faktor :

"Kami banyak persamaan"

Ini memang common la. Semua orang suka berkawan jikakalau banyak persamaan. Bila satu kepala, semua benda korang akan lakukan bersama,sebagai contoh bermain, study dan jalan jalan, dan secara tidak lansung ia mengeratkan hubungan dari seorang kawan kepada status BFF. Inilah yang dikatakan sebagai konsep serasi. Yang pastinya ramai yang menjadi BFF atas faktor ni.


"Kami berbeza tapi kami benci orang yang sama"

Yang ni memang unik tapi pernah berlaku. Sekali tengok memang nampak tak serasi, bahkan nak berkawan tu jugak mungkin ambik masa yang lama tapi bila dah benci pada benda yang sama maka logiklah untuk mereka menjadi kawan baik. Ini logik la weh, tak caye try tengok trend dekat twitter "we are bff because we hate the same person haha" Jauh jauhkan la ye. Tak bagus.


"Kami berkawan sebab dia banyak benefit"

Yang ni memang banyak berlaku. Istilah ambil kesempatan memang tepat untuk menggambarkan keadaan ini. Ramai yang  menyangka mereka mempunyai BFF forever bila mereka senang, tapi bila susah semuanya indah khabar dari rupa, semuanya habuk. Korang mesti pernah terkena punya. Kalau jumpa orang macam ni silak kirim salam tumbukan kepadanya haha. Dia tidak berbaloi untuk dijadikan BFF.


"Kami BFF atas ukhwah kerana Allah"

Inilah sebenarnya yang terbaik. Aku akui memang sukar nak cari sahabat yang berada dalam situasi macam ni. Bukan tidak ada tapi jarang jarang. Biasalah, yang bernilai itu sukar dicari dan bernilai harganya. maka, pengorbanan sangat diperlukan Semoga kita dipertemukan dengan sahabat dunia akhirat.


Hadis al-Bukhari dari Abu Musa al-Asy'ari, bermaksud: 
 “Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk.”

P/s: Anda dan BFF anda bermula dari mane? XOXO
Sekian.

8 comments:

  1. ar,rasanya sebab persamaan kot. Tapi tak semua sama. ;)

    ReplyDelete
  2. Starting from banyak persamaan kot. But no. 4 is true. So true :D biarlah nakal asal Allah tak dilupakkan :D

    ReplyDelete
  3. eh, Nizam kita kawan kan2 ?? cepat ngaku ! :#

    pensil punya bff dekat sekolah ..kami memang baik, tapi tiap2 hari akan ada perkataan.

    "ok, fine ! jangan kawan dengan aku!"

    haha. ok itu untuk beberapa saat saja. bergaduh2 manja boleh bawa bahagia ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke kite kawan? haha gurau je.. yes we are friend haha.

      semoga cik pensel dgn bff sentiasa bahagia sentiasa :)

      Delete
  4. bace entry nieyh sedih pulak rase hati...sepanjang 22 tahun hidup nieyh aku ader seorang je kawan yang paling aku percaye..jatuh bngun aku die sentiase disisi....

    ReplyDelete