Perantau yang mengunjung

nuffnang ads

Friday 8 December 2017

“Expectation” yang perlu dipenuhi


Masih saya ingat kata-kata seorang kawan yang saya kira membawa kepada titik perubahan pada corak permikiran saya. Masa itu, kami sedang minum-minum di kedai makan. Lama tidak berjumpa maka masa yang ada diguna sepenuhnya bagi menyambung silaturahim.

“Macam mana nak hilangkan stress sebab nak penuhi harapan orang lain yang terlalu tinggi pada kita?”

Soal saya memulakan bicara. Perkara ini memang sudah agak lama bersarang di hati. Saya agak rasa terbeban dengan anugerah dan pengiktirafan yang diberikan banyak pihak kepada saya hingga pada satu tahap saya merasakan bahawa bagaimana saya ingin buktikan bahawa saya layak menerima penghargaan yang diberikan pada saya. Jauh dari sudut hati, saya risau jika ada yang beranggapan selepas menerima anugerah, saya diam dan tidak menyumbang kembali pada masyarakat.

Jawapan yang kawan saya berikan agak menyentapkan fikiran saya pada masa itu
“Inilah silap kau, bila kita menerima pengiktirafan manusia kita fikir bahawa ianya dari manusia, sedangkan semua yang kita perolehi itu hanyalah belas ihsan dan rezeki dari Allah S.W.T. Kamu tidak hebat pun dengan menerima segala anugerah dari manusia, semua kerja tuhan”

Allahu, sungguh ia menyedarkan saya. Dalam saya mempunyai niat murni nak menyumbang kembali kepada masyarakat dengan harapan berbaloinya anugerah yang diberikan kepada saya, saya lupa dan leka bahawa saya menjadi ego secara tidak lansung. Ego kepada sang pencipta dengan merasakan diri ini sempurna untuk memenuhi harapan atau “expectation” semua orang sedangkan saya cuma manusia yang terbatas kuasanya. Dalam rasa tekanan merealisasikan “kelayakan penerimaan anugerah”, saya lupa untuk mengadu, meminta pertolongan dari Allah S.W.T untuk bantu saya sedangkan janji Allah itu pasti, minta sahaja padanya nescaya Dia akan bantu. 

Ya Rabb, maafkan kealpaan hambaMu ini.

No comments:

Post a Comment