Perantau yang mengunjung

nuffnang ads

Sunday 24 December 2017

Persepsi temuduga persatuan di Universiti

Hari ini ramai dari mahasiswa melahirkan kebimbangan dan melontarkan rasa tidak puas hati kepada majikan-majikan masa kini berkenaan persoalan atau kriteria yang ditetapkan untuk mengambil perkerja baru.

Hakikatnya, kadang-kadang kita sebagai mahasiswa juga menerima konsep ini secara tidak lansung dan mengamalkan dan menjadi satu ideologi yang perlu dipatuhi kerana sudah jadi amalan turun temurun.

Contoh yang paling jelas apabila mahasiswa-mahasiswi yang terlibat dalam kelab persatuan (yang sudah menjadi senior) melaksanakan temuduga kepada ahli-ahli kelab yang baru atau exco-exco yang ingin dipilih. Seringkali terdengar atau terbaca soalan atau ayat yang dilemparkan seperti ini:

"Apa awak boleh sumbangkan pada kelab ini?"
"Apa pengalaman kepimpinan anda untuk naikkan kelab ini?"

Nah, bukankah pemilihan aktiviti kelab sudah jadi seperti interview kerja? Bukan maksud tulisan ini untuk menolak pencarian ahli melalui temuduga,dan bukan juga bermaksud soalan-soalan tersebut tidak boleh ditanya, tapi saya berpandangan panel-panel penemuduga biarlah melihat kepada karakter seseorang bukan semata-mata melihat pengalaman di atas kertas.

Peluang. Sebagai seorang yang pernah diberi peluang, saya sentiasa percaya setiap orang perlu diberi peluang, siapa tahu mereka yang kita pilih, rupanya berbakat besar dalam kepimpinan atau sangat komited kepada kelab yang dipilih.

Berapa ramai hari ini saya lihat rakan-rakan yang dulunya tampak “mengarut” dan “gila” semasa temuduga hari ini menjadi pemimpin pelajar yang hebat. Kalau kita mahu majikan kerja berlaku adil kepada kita, bukankah kita patut bermula amalan tersebut di Universiti lagi? Walaupun pada sesetengah orang, ianya hanyalah di sebuah persatuan.

Lihatlah pada mata hati bukan semata-mata pencapaian diatas kertas.

No comments:

Post a Comment