Perantau yang mengunjung

nuffnang ads

Monday 11 December 2017

Pemimpin Pelajar dan Group Assignment

Kredibiliti pemimpin mahasiswa bukan sekadar dipandang dengan gahnya berbahas atau berpidato, tidak juga diukur dengan berapa bilangan likes di setiap posting facebook dan instagramnya. Kadang-kala ianya bermula daripada sekecil-kecil perkara yang kita tak rasa ianya sebagai suatu masalah pun. Salah satunya:
“GROUP ASSIGNMENT”
Antara soalan popular yang sering ditanya mahasiwa/I yang baru menceburkan diri dalam persatuan dan kepimpinan di universiti adalah “macam mana saya nak buat bila rakan-rakan seolah tak suka pada saya sebab terlalu fokus dan sibuk dengan aktiviti berpersatuan?”
Lazimnya, punca sesorang pemimpin pelajar tak digemari rakan sekelas mostly bukan sebab kita sibuk pun. Ye la, segala kesibukan mempertahankan hak mahasiswa sambil melaungkan slogan-slogan perjuangan. Fuh, penuh semangat. Bertenang. Rakan-rakan sekelas actually tiada masalah pun dengan kesibukan anda. Malah mereka pun sokong. Ataupun, sebenarnya mereka tak peduli pun. Yang jadi “problem”nya bila nak dah bahagi task untuk group assignment, kau tak siapkan. Lepas member siapkan, tumpang isi nama pada muka depan assignment.
Macam mana orang nak percaya dengan kredibiliti kita sebagai pemimpin pelajar kalau assignment pun tak siap kan?
Ada banyak cara nak dapatkan “win-win situation” dalam menangani isu group assignment ni contohnya:
1.Jadikan diri sebagai ketua kumpulan. Kita bahagi tugas dan kita yang menentukan masa perbincangan mengikut waktu yang kita free dari aktiviti berpersatuan.
2.Pilih untuk berada dalam kumpulan yang ada ketua kumpulan yang fleksibel. In case kita tak boleh datang perbicangan, beliau boleh arrangekan waktu sesuai.
3.Ambil part paling susah. Tapi jangan tak siap pula.
4.Impresskan ahli kumpulan dengan siap paling awal walaupun masih banyak yang tak betul.
5.Balik meeting persatuan pukul 2 pagi sekalipun, pastikan siapkan juga assignment tu kalau due date esok.
6.Paling teruk pun, atleast lantiklah diri jadi tukang compile, tukang print, tukang binding sekurang-kurangnya.
*Dengan rakan sekelas ni, kalau tak boleh buat mereka suka kita, atleast jangan lah buat mereka benci kita.

1 comment: