Perantau yang mengunjung

nuffnang ads

Saturday 2 December 2017

Gembira Terbit Seiring Timbulnya Redha

Pada saat kita kehilangan sesuatu yang mungkin pernah kita suka, sayang atau cakna, tidak ramai yang mampu menghadam rasa kecewa, amarah, dendam mahupun sedih. Maka tersalurlah rasa negatif yang timbul itu untuk dihembuskan kepada para manusia yang dirasakan bersalah bahkan lebih parah lagi kita turut menyalahkan tuhan.

Ya. Tuhan yang mentakdirkan.

Tatkala redha dan percaya pada tuhan itu hilang, saat itulah bisikan mula menguasai. Kita jadi lupa bahawa kebahagiaan yang diterima sebelum ini hanyalah pinjaman dari Allah S.W.T.

Kita jadi lupa bahawa dalam kita kehilangan banyak perkara, tapi tetap kita masih punya banyak nikmat untuk kita hargai. Kita lupa kerana tiada sedetik pun di hati kita untuk menerima takdir melalui apa yang dikatakan REDHA.

Hari ini, jika hidup dengan percayakan bahawa Allah sebaik-baik perancang, maka kita pasti boleh terbit rasa gembira untuk apa yang kita hilang. Bukan gembira kerana tidak sayang dengan apa yang kita hilang. Sebaliknya yakinlah bahawa kita diuji. Tetap percaya Allah S.W.T sedang menguji hambaNya yang disayangi.

Cubalah bergembira pujuk hati untuk bersama Allah S.W.T. Kelak ada ganjaran untuk kita

No comments:

Post a Comment