Perantau yang mengunjung

nuffnang ads

Wednesday 31 January 2018

Bila dibebani "high expectatation"

Assalamualaikum,

Sedar tak sedar, bulan Januari sudah berlalu meninggalkan kita. Februari datang menjemput. Masa berlalu pantas, due date semakin menghampiri namun diri ini masih terkapai-kapai mencari rentak. Mudah-mudahan dipermudahkan.Doakan.

Tulisan kali ini lebih berfokus kepada peringatan diri sendiri. Tidak lain tidak bukan untuk memberi semaangat pada diri. Ye la, siapa lagi nak beri semangat yang tinggi kalau bukan diri kita sendiri. Sejujurnya Januari bulan yang pantas tapi agak menyiksa buat diri. Blur, tak tahu nak buat apa, rasa murung dan segala bentuk negativiti menyelubungi diri saya. Tambahan pula saya jenis tidak suka menceritakan "kesusahan" diri kepada orang lain.Tapi untuk blog ok kut, selagi tak post di twitter atau facebook, rasanya yang baca ni dari kalangan orang yang tak dikenali.

So, cite dia macam ni, lately ni, saya agak terbeban dengan expectation tinggi yang diletakkan pada saya untuk menyelesaikan Master saya sekarang ini. Saya kurang pasti samaada saya hnya perasan sorang-sorang ataupun ianya alasan buat diri yang agak terbabntut progresnya, apa yang pasti perasaan terbeban itu jelas. Ia menyebabkan cemas, resah dan kegusaran beterusan andaikata saya tak dapat memenuhi apa yang semua orang harapkan. Tambah pula melihat kepada sahabat-sahabat lain progresnya laju lain macam.

Apa silap saya?

Sekarang hari ni masuk Februari, saya sedar banyak perkara, saya nak buang bebanan ni. Bebanan ni buat saya rasa takut untuk membentang kerana bimbang salah ditegur, bebanan ni buat saya rasa rushing hingga tertekan untuk belajar selain ianya buat saya lost confidence.

Sekarang, masa untuk fokus pada progres. Merungut tidak membawa kita kehadapan.

No comments:

Post a Comment