Perantau yang mengunjung

nuffnang ads

Wednesday 3 January 2018

Salahkah punya rasa Rindu?

R.I.N.D.U

Satu perkataan. Lima huruf. Satu makna yang hadir sebagai fitrah kepada manusia. Satu perasaan yang sukar ditafsir. Hadirnya tidak dipinta, mengusirnya seperti mustahil. Kadangkala ianya membahagiakan, kadangkala ia menyedihkan.

Hebat sungguh ciptaan tuhan. Dia mendatangkan rasa tanda adaptasi pada perasaan kasih sayang. Rindu rindu itu satu respon yang kebiasaanya hadir pakej dengan rasa sayang. Namun, satu persoalan cuba saya timbulkan dan isukan pandangan disini. Salahkan kita punya perasaan rindu?


Rindukan manusia biarlah sekadarnya

Perlu kita ingat dalam menitipkan rasa rindu di hati, kita mesti sedar manusia tetap manusia. Hari ini, ramai diantara kita meletakkan rasa cinta kepada manusia lain melebihi dari merindui tuhan itu sendiri. Kita faham, sebagai manusia yang biasa sering khilaf dan tersilap langkah, adakalanya kita tewas jua dengan ujian ini. Rindu itu biarlah sekadarnya. Salurkan pada tuhan pencipta alam.

Merindui biar logik dan rasional

Tak salah punya rasa rindu. Itukan fitrah. Namun perlu sentiasa kita semai dan ingat janganlah sampai kita merindui perkara yang diluar akal logika dan tidak rasional. Contohnya, merindui seseorang yang meninggal dunia secara berlebihan atau merindui isteri atau suami orang lain. 

Tidak Melebihi Rindu Kepada Allah
Rasa rindu yang kita miliki jangan sampai melebihi dari rindu kita kepada Allah. Kembangkanlah rindu kita agar selalu mengingati kepada Allah dari perkara dan hal lain. Rindukanlah sesuatu yang boleh memberi kesan untuk kita rindu kepada Allah dan menyuntik motivasi untuk kita melaksankan kebaikan dijalanNya.

Pernah anda merindui? bagaimana anda mengatasinya?

No comments:

Post a Comment