Perantau yang mengunjung

Sunday, 22 July 2012

YES! Masa untuk si Arnab Mandi!

Assalamualaikum W.B.T                                                                                                                                                                                                                                                                                           
Semangat kini membara untuk memelihara arnab.Dengan kecomelan dan kiutnye menjadikan diri ini begitu tertarik dengan haiwan ini. (Sudah berhenti mengarut sekarang jugak!) Untuk kali ini aku nak kongsikan experince untuk memandikan arnab. Aku takde la expert sangat bab arnab ni tapi ada la sikit sikit ilmu untuk mandikan arnab melalui pertanyaan kepada mereka yang lebih pakar. Mane tahu berguna untuk korang yang teringin untuk memelihara arnab kan??



1)Sediakan tempat mandi dulu...

  Aku guna besen je,. tu pun yang saiz sederhana, bagi sabun yang digunakan lagi elok jika kita gunakan yang shampoo anti kutu (boleh didapati di pet shop) dimana penggunaannya sangat sesuai untuk menghapuskan kutu yang berada di bulu bulu arnab. Yang ni penting bagi mengelakkan arnab daripada terkena penyakit penyakit yang mungkin meragut nyawanya.




2)Mandikan lah beliau (arnab tu)



Ratakan air keseluruh badan arnab tuh.. gosok la perlahan perlahan takut luruh bulu plak... (macam la aku buat tak kasar haha) tengok arnab aku pun macam terseksa kut.. Hati hati jugak jangan sampai lemaskan arnab tu dengan alasan alasan yang tidak munasabah seperti
"nak ajar arnab berenang" mahupun "nak tengok daya tahan arnab"





3)Selepas selesai mandi?













Lapkan seluruh badan dia dengan tuala dulu.. kasi keringkan badan beliau yang kesejukan. Lagi elok kalau ada hairdryer..confirm kering. Kalau tak de buat macam aku.. biarkan si arnab arnab ni berjemur dibawah sinaran UV matahari. Benda ni penting bagi mengelakkan dijangkiti kuman sebab kuman mudah menjangkiti di badan badan arnab yang penuh kelembapan. Tapi harus ingat, jemur jemur jugak janganlah smpai 2 jam jemur.. kesian kat mereka sekalian haha. Seelok eloknya proses mandian ni dilakukan waktu pagi ataupun tengah hari.


Apepun yang  aku share ni hanyalah pengalaman dari seorang amatur.. Jika anda ada membela arnab seelok eloknya ambil la pengalaman dari yang pakar,, boleh terjah ke blog yang menceritakan khas mengenai haiwan peliharaan untuk ambil tips untuk membela haiwan.. Cuba cubalah membela haiwan ni.. ia mengajar kita untuk lebih bersyukur mengenai keunikan ciptaan Allah S.W.T

p/s:nak jadi engineer sekalipun tak emnjadi masalah untuk mencintai haiwan :)

7 comments:

  1. comelnyer arnab! tringin nak bela..tpi xselalu ade kt umah..dh travel blajar jauh2 spe nk jga? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang tu tunggu habis belajar dulu la ye haha

      Delete
  2. OOo cam tu rupanya... Tak takut air eh arnab ni...nampak ok je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dlm gmbar semua nampak rileks..haha terseksa jgk aku nak mandikan haha

      Delete
  3. comel'y.. tp blum ada lg kekuatan mo bela arnab..hehe

    ReplyDelete
  4. comey nye ! :D suka arnb , tapi takut, hehe

    ReplyDelete
  5. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya IBU HERAWATI seorang TKW dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI SYHE MAULANA yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya saya juga mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor Togel toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pembantu rumah tanggah di selangor malaysia, sy sangat berterimakasih kepada AKI SYHE MAULANA dan tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI MAULANA saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKW, AKI MAULANA adalah guru spiritual terkenal di indonesia. jika anda ingin seperti saya silahkan Hub: 0852-9827-5599 atau kunjungi situs/website KLIK DISINI DUNIA GHAIB


    ReplyDelete